Clockwork och Umeå IK har samma visioner

Clockwork inleder ett samarbete med Umeå IK. Målet är att tillsammans förstärka och utveckla de gemensamma visionerna om ett jämställt samhälle som både Clockwork och idrottsklubben har.
Nu ska Clockwork och Umeå IK förbättra förutsättningarna för idrottande kvinnor.

— Vi har mycket gemensamt. Idrott och karriär hör ihop och vi har samma mål om att förbättra förutsättningarna för kvinnliga idrottare. Där tror jag att vi gemensamt kan utvecklas och hjälpa varandra, så det känns verkligen som ett superroligt samarbete, säger Elin Wiklund, marknadsområdeschef på Clockwork.

Att få ihop ett liv som kvinnlig elitidrottare kan vara svårt. Oftast är damidrotten sina egna största sponsorer, där utövaren får bidra med all sin lediga tid för att kunna idrotta på elitnivå. Clockwork hoppas att de ska kunna vara ett stöd för föreningen i sitt arbete att förbättra situationen för kvinnliga idrottare i sina karriärer.

Clockwork har ett flerårigt engagemang för jämställdhet inom idrotten och har ett pågående samarbete med Brynäs IF sedan 2016 på samma tema. I hållbarhetsrapporten som företaget nyligen publicerade, lyfts jämställd utveckling fram som en viktig punkt, bland annat i målet om att alla Clockworks kunder snart ska ha jämställda bolagsstyrelser.

— För oss är jämställdhetsfrågan prioriterad, vi vill samarbeta med människor som delar våra värderingar och vill påverka samhället i samma riktning. Det är tillsammans som vi har möjlighet att växa och utvecklas mest, säger Elin Wiklund.

Från Umeå IK:s håll känner man också samhörighetmed sin nya samarbetspartner och tror att man med gemensamma krafter tillsammans kan förbättra livssituationen för elitidrottande kvinnor.

— En elitidrottande kvinnas liv består av många delar. Att det fungerar med jobbdelen som oftast krävs vid sidan av idrotten är otroligt viktigt, det måste vara en bra och flexibel arbetsgivare och där tror jag verkligen att Clockwork kan stötta oss med mycket kompetens. Jag har följt Clockwork sedan starten och vet vilka bra och drivna människor som finns bakom, säger Krister Ruth, styrelseordförande i Umeå IK.

Elin Wiklund
Marknadsområdeschef