Clockwork sprider kunskap om distans- och fjärrundervisning

I kölvattnet av Coronaviruset blev distansundervisning i veckan en verklighet för flera av landets lärare och rektorer. För att underlätta den vardag som stora delar av skolvärlden nu möter bjuder Clockwork Skolbemanning & Rekrytering idag in till ett kostnadsfritt webbseminarium.

I dag klockan 13.00 samlas lärare, rektorer och skolledare från hela landet online. Syftet är att ta del av tips och råd kring att undervisa på distans.
– På Clockwork har vi ett stort nätverk av lärare som har lång erfarenhet av fjärr- och distansundervisning. Att hjälpas åt och sprida dessa kunskaper vidare känns självklart när läget nu ser ut som det gör, säger Emma Brandström, Konsultchef på Clockwork Skolbemanning & Rekrytering.

Det kan finnas många olika frågetecken kring att undervisa på distans. Utmaningarna består ofta av flera faktorer.
– Vissa lärare kanske känner sig osäkra på hur tekniken ska användas medan andra funderar på hur det ska gå att samla ihop klassen så att alla känner sig delaktiga. Det är lätt att känna sig orolig och det är här vi vill bidra med det vi kan, menar Fred Hussein, Affärsområdeschef på Clockwork Skolbemanning & Rekrytering som själv har bakgrund som lärare och skolledare.

Webbseminariet ”Lyckas med distansundervisningen” riktar sig mot alla lärare och rektorer oavsett om de jobbar i gymnasieskola, grundskola, eller vuxenutbildning. Föreläser gör lärarna Malin Sahlström och Helena Matsdotter från Clockwork som båda har lång erfarenhet av att undervisa på fjärr och distans.
– Oavsett nivå så vill vi att alla deltagare ska få en introduktion och tips som underlättar. Det finns så många sätt att bedriva distansundervisning på och i ett startskede behöver det inte vara så svårt. Det går exempelvis att använda analoga tavlor att skriva på för att sedan filma eller fota så att eleverna kan se. Vår förhoppning är att alla lärare och rektorer som deltar ska känna sig trygga i att undervisa digitalt, säger Emma Brandström.

Webbföreläsningen är kostnadsfri och anordnas i det digitala verktyget Zoom.
– Det kan vara en fördel att anmäla hela arbetslaget och sitta tillsammans vid en dator och lyssna. På så vis kan ni diskutera hur ni bäst kan tillämpa detta arbetssätt i just er verksamhet, tipsar Emma.
– Det här är en av många aktiviteter där syftet är att bidra till skolsverige. Vi har många års samlad erfarenhet från skola i olika roller, det ser vi som en styrka i extraordinära situationer som denna, avslutar Fred Hussein.

Hej! Det är vi som är Clockwork. Vi arbetar med rekrytering och bemanning men vi brukar säga att vi är i ”bättre framtidsbranschen” – för vi vill vara en kraftkälla för företag och människor som vill utvecklas. Vårt erbjudande är träffsäker matchning mellan företagens behov och medarbetarnas kvaliteter, oavsett om det handlar om jobb i industri- eller tjänstesektorn, inom skolvärlden eller i olika integrationsprojekt. Vi tror på människor och vi vet att rätt människa på rätt plats gör skillnad. Därför är det viktigt för oss att ha koll på varje marknad, varje företag och varje medarbetare. Och därför är det viktigt för oss med en stark lokal närvaro. Du möter oss i femton städer från Göteborg i söder till Piteå i norr.
Läs mer på www.clockworkpersonal.se