Clockwork stories: Från Irak till drömjobbet på Migrationsverket

När Yosir Dawoud kom till Clockwork Global på sensommaren 2017 var målet att få ett jobb på Migrationsverket. Efter Clockworks hjälp med cv och intervjuträning gick allt i en rasande takt – knappt fyra månader senare hade Yosir haffat sitt drömjobb.

Att Yosir passar som hand i handske på Migrationsverket upptäckte han redan för 12 år sedan. Då sökte han själv asyl i Sverige, och i kön för att träffa en handläggare började han snabbt hjälpa andra asylsökande med att tolka på många olika språk. Yosir pratar nämligen flytande arabiska, engelska och italienska.
– Jag kände direkt att här kan jag faktiskt hjälpa till. Då väcktes tankarna om att en dag få jobb på Migrationsverket, berättar han.

Läs hela storyn på:

Stjärnrekryteringen blev verklighet med stöd från Clockwork30.5.2018 14:39Pressmeddelande

I augusti förstärks Brynäs IF:s damlag med stjärnspelaren Erika Grahm. Hon blir inte bara en nyckelspelare i laget, hon har även rekryterats för att ta Brynäs dam- och tjejverksamhet till nästa nivå. Rekryteringen har möjliggjorts tack vare Clockwork. Sedan drygt ett år har Clockwork varit en av Brynäs IF:s officiella partners. Samarbetet har bland annat gått ut på att Clockwork stöttat satsningen En bra start. Längs vägen har Clockwork uttryckt tydliga önskemål om en utökad satsning på damverksamheten. – Nu äntligen känns det som att Brynäs är på väg att bygga en damorganisation som är en integrerad del i den övriga verksamheten. Det är något vi tydligt efterfrågat och nu lyckats möjliggöra, säger Clockworks vd Petter Lundgren. Clockworks ambition är att tillsammans med Erika utveckla regionens förutsättningar för tjejer att vilja och kunna satsa på en hockeykarriär. – Målet är att Brynäs på fem års sikt ska bli det ledande damhockeylaget, med Sveriges bästa dam- och ungdomsverksamhet

Rekrytering som tar tillvara kompetens och kultur.30.4.2018 10:34Pressmeddelande

Bra människor är bra människor – oavsett var de kommer ifrån. Så resonerar Clockwork när de rekryterar, något som i Mora bidragit till rekordlåg arbetslöshet. Många av de utlandsfödda som kommit till Sverige under de senaste åren är välutbildade människor med meriterande yrkeserfarenheter i bagaget. Ändå är det många av de nyanlända som saknar arbete. På alla orter arbetar Clockwork hårt för att öka integrationen av de utlandsfödda i arbetslivet. I Mora har det fungerat extra bra, något som nyligen uppmärksammades av SVT Dalarna. Här är bara 19 procent av de utlandsfödda arbetslösa, vilket är en av en av de lägsta siffrorna i hela landet. Att integrationen fungerat extra bra just i Mora beror till stor del på samarbetet mellan kommunen, Arbetsförmedlingen och lokala företag, däribland Clockwork. – Just nu står vi på peaken av en högkonjunktur där det råder stor brist på arbetskraft i nästan alla yrkeskategorier i hela Sverige. I grunden handlar vårt uppdrag om att hjälpa våra kunder at