Clockwork stories: Skolans långsiktiga HR-partner

Lärarbristen är en stor utmaning för många av landets skolledare. Därför finns Clockwork Skolbemanning & Rekrytering, som en komplett HR-partner för landets alla skolor. Som medarbetare på Skolbemanning & Rekrytering innebär det att du får arbeta med att utveckla skolan – men ur ett bredare perspektiv än som rektor eller lärare. Två som lockades av den möjligheten var Annelie Hamrin och Cilla Edrén.

Sedan Clockworks verksamhetsområde Skolbemanning & Rekrytering startade 2015 har gruppen expanderat både geografiskt och i antalet medarbetare. I Sundsvall arbetar nu Annelie Hamrin och Cilla Edrén – två i kommunen välkända skolprofiler. Båda har lång erfarenhet av att arbeta inom skolans värld.

– Att vi som jobbar på Skolbemanning & Rekrytering har en bakgrund inom skolan är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa skolorna att hitta rätt kompetens, berättar Annelie.

Att rekrytera personal till skolans värld skiljer sig på många sätt från bemanning och rekrytering i övriga branscher. En felrekrytering drabbar så många; skolans elever, medarbetare, föräldrar och skolans rykte. Många skolor har svårt för att diskutera bemanningslösningar med rekryteringsföretag eftersom de har tidigare erfarenheter där samarbetet inte fungerar.
– Det som är unikt med Clockwork är att vi kan erbjuda så mycket mer än rekrytering och bemanning. Bland annat har vi en tjänst som vi kallar kvalificerat rektorsstöd eftersom vi vet att alla rektorer kan behöva ett externt bollplank, säger Annelie.

Läs hela artikeln på Clockwork stories: