Clockwork stories: Skolans långsiktiga HR-partner

Lärarbristen är en stor utmaning för många av landets skolledare. Därför finns Clockwork Skolbemanning & Rekrytering, som en komplett HR-partner för landets alla skolor. Som medarbetare på Skolbemanning & Rekrytering innebär det att du får arbeta med att utveckla skolan – men ur ett bredare perspektiv än som rektor eller lärare. Två som lockades av den möjligheten var Annelie Hamrin och Cilla Edrén.

Sedan Clockworks verksamhetsområde Skolbemanning & Rekrytering startade 2015 har gruppen expanderat både geografiskt och i antalet medarbetare. I Sundsvall arbetar nu Annelie Hamrin och Cilla Edrén – två i kommunen välkända skolprofiler. Båda har lång erfarenhet av att arbeta inom skolans värld.

– Att vi som jobbar på Skolbemanning & Rekrytering har en bakgrund inom skolan är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa skolorna att hitta rätt kompetens, berättar Annelie.

Att rekrytera personal till skolans värld skiljer sig på många sätt från bemanning och rekrytering i övriga branscher. En felrekrytering drabbar så många; skolans elever, medarbetare, föräldrar och skolans rykte. Många skolor har svårt för att diskutera bemanningslösningar med rekryteringsföretag eftersom de har tidigare erfarenheter där samarbetet inte fungerar.
– Det som är unikt med Clockwork är att vi kan erbjuda så mycket mer än rekrytering och bemanning. Bland annat har vi en tjänst som vi kallar kvalificerat rektorsstöd eftersom vi vet att alla rektorer kan behöva ett externt bollplank, säger Annelie.

Läs hela artikeln på Clockwork stories:

Stjärnrekryteringen blev verklighet med stöd från Clockwork30.5.2018 14:39Pressmeddelande

I augusti förstärks Brynäs IF:s damlag med stjärnspelaren Erika Grahm. Hon blir inte bara en nyckelspelare i laget, hon har även rekryterats för att ta Brynäs dam- och tjejverksamhet till nästa nivå. Rekryteringen har möjliggjorts tack vare Clockwork. Sedan drygt ett år har Clockwork varit en av Brynäs IF:s officiella partners. Samarbetet har bland annat gått ut på att Clockwork stöttat satsningen En bra start. Längs vägen har Clockwork uttryckt tydliga önskemål om en utökad satsning på damverksamheten. – Nu äntligen känns det som att Brynäs är på väg att bygga en damorganisation som är en integrerad del i den övriga verksamheten. Det är något vi tydligt efterfrågat och nu lyckats möjliggöra, säger Clockworks vd Petter Lundgren. Clockworks ambition är att tillsammans med Erika utveckla regionens förutsättningar för tjejer att vilja och kunna satsa på en hockeykarriär. – Målet är att Brynäs på fem års sikt ska bli det ledande damhockeylaget, med Sveriges bästa dam- och ungdomsverksamhet

Rekrytering som tar tillvara kompetens och kultur.30.4.2018 10:34Pressmeddelande

Bra människor är bra människor – oavsett var de kommer ifrån. Så resonerar Clockwork när de rekryterar, något som i Mora bidragit till rekordlåg arbetslöshet. Många av de utlandsfödda som kommit till Sverige under de senaste åren är välutbildade människor med meriterande yrkeserfarenheter i bagaget. Ändå är det många av de nyanlända som saknar arbete. På alla orter arbetar Clockwork hårt för att öka integrationen av de utlandsfödda i arbetslivet. I Mora har det fungerat extra bra, något som nyligen uppmärksammades av SVT Dalarna. Här är bara 19 procent av de utlandsfödda arbetslösa, vilket är en av en av de lägsta siffrorna i hela landet. Att integrationen fungerat extra bra just i Mora beror till stor del på samarbetet mellan kommunen, Arbetsförmedlingen och lokala företag, däribland Clockwork. – Just nu står vi på peaken av en högkonjunktur där det råder stor brist på arbetskraft i nästan alla yrkeskategorier i hela Sverige. I grunden handlar vårt uppdrag om att hjälpa våra kunder at

Clockwork stories: Från simlärare till materialhanterare inom industrin30.4.2018 07:01Blogginlägg

För Hasan Mahamuud tog karriären en helt ny vändning – tack vare stort engagemang och en stark vilja att lära På Munters i Tobo tillverkas energieffektiva lösningar för luftbehandling. Munters är sedan länge en samarbetspartner till Clockwork, och när de behövde rekrytera en stor mängd ny personal inför sommaren 2017 hjälpte Clockwork till med att hitta och matcha kandidater. 22-årige Hasan Mahamuud såg annonsen och bestämde sig för att söka. – Jag kände några som jobbade där och hade hört mycket bra om dem som arbetsgivare. Själv hade jag jobbat tre och ett halvt år på badhus i Tierp och kom till Sverige från Somalia för sex år sedan. Jag hade ingen vana av att arbeta inom industrin, men jag blev nyfiken på Munters och tänkte att jag inte hade något att förlora. Så jag skickade in en ansökan på vinst och förlust, berättar Hasan. Läs hela storyn på: https://clockworkpersonal.se/fran-simlarare-till-materialhanterare-inom-industrin/