Clockwork storsatsar på framtidens arbetsförmedling

Clockwork fortsätter växa och etablerar kontor i Sandviken. ”Det blir ett sätt för oss att visa hur vi tror att en framgångsrik privat arbetsförmedling kan fungera i framtiden” säger Clockworks vd Petter Lundgren.

Med fullservicetjänster inom bemanning, rekrytering, utbildning och stöd och matchning ser Clockwork sin roll som en privat arbetsförmedling. Grunden till etableringen i Sandviken är Clockworks avtal med just Arbetsförmedlingen, som innebär att Clockwork sedan några år är leverantörer av tjänsten Stöd och matchning.
– Avtalet med Arbetsförmedlingen innebär att vi ska hjälpa personer som står utanför arbetsmarknaden att få jobb. Det har vi jobbat med i två år och resultatet har varit över förväntan. Bland de vi träffar genom Stöd och matchning har 7 av 10 fått jobb inom tre månader, det visar att vi har en matchningsmetod som fungerar, säger Petter Lundgren, vd.

I Sandviken finns en stor efterfrågan på arbetskraft, samtidigt som det råder en hög arbetslöshet.
– Matchningen är den stora utmaningen. Det finns många motiverade arbetslösa som kan tänka sig att arbeta i branscher de inte har erfarenhet av, då gäller det att tänka innovativt för att skapa snabbspår som leder till jobb, menar Petter.

Under de senaste åren har Clockwork genomfört flera matchningsprojekt i samarbete med sina kunder.
– Vi har bland annat startat upp en skräddarsydd traineeutbildning till CNC-operatörer tillsammans med Atlas Copco. Det är ett sätt att skapa en genväg till industrijobb för motiverade personer som vill utvecklas. I Sandviken ser vi en stor potential i att starta upp liknande projekt, säger Petter.

Det nya Clockwork-kontoret, som ligger centralt på gågatan i Sandviken, har redan smygöppnat. Tre nya medarbetare har rekryterats och fler kommer att anställas under våren.
– Att ha personal som känner till de lokala förutsättningarna har alltid varit och kommer alltid att vara Clockworks styrka. Det bidrar till en stark företagskultur vilket är vår främsta framgångsfaktor för att kunna fortsätta växa, menar Petter.

Sedan tidigare finns Clockwork på 14 orter. Etableringen i Sandviken blir en viktig pusselbit för att täcka hela Gästrikland med fullservicetjänster inom bemanning, rekrytering, utbildning och stöd och matchning.
– Det blir ett sätt för oss att visa hur vi tror att en framgångsrik privat arbetsförmedling kan fungera i framtiden, säger Petter.