Clockwork tar fram sin första hållbarhetsrapport

Att vara med och bidra till en hållbar utveckling, det är Clockworks vision. Inte för att de måste – utan för att de kan. Därför tar Clockwork nu fram sin första hållbarhetsrapport, som ett verktyg för att nå sina prioriterade och strategiska hållbarhetsmål – som bland annat handlar om att alla kunder ska ha en jämställd representation i ledningsgruppen innan 2030.
Clockwork tar fram frivillig hållbarhetsrapport

Clockworks ambition är att använda entreprenörskapet och kraften i företagandet för att göra skillnad för människor i sin närhet och för miljön. För att vara säkra på att de långsiktigt driver dessa frågor i rätt riktning tar de nu fram sin allra första hållbarhetrapport.
– Sedan 2018 är vi miljöcertifierade enligt ISO 14001, men tycker att vi kan bidra med mer än vad standarden kräver. Under 2020 har vi utvecklat och intensifierat vårt hållbarhetsarbete. Vår ambition är att vara det självklara valet för alla som vill jobba för ett mer hållbart, jämställt och inkluderande näringsliv, säger Clockworks vd Petter Lundgren.

Tre fokusområden
Under framtagningen av hållbarhetsrapporten och prioriteringen av extra viktiga frågor har tre fokusområden identifierats – Hållbar kompetensförsörjning, Göra skillnad och ge tillbaka samt Branschens bästa medarbetare.

– Drivkraften är att vara en attraktiv arbetsgivare och samarbetspartner. Genom att dels miljöcertifiera oss och dels ta fram en frivillig hållbarhetsapport visar vi framförallt för oss själva att vi tar frågorna på allvar, säger Viktoria Lindquist, Marknads & Kvalitetschef på Clockwork Bemanning & Rekrytering.

Miljömässig påverkan
När Clockwork började analysera sitt hållbarhetsarbete insåg man snabbt att den största miljöpåverkan finns bland resor till kund och mellan verksamhetens kontor.
– Även om vi inte är den största miljöboven vill vi göra det vi kan för att bidra till en bättre värld. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, säger Petter Lundgren.

I ett första skede bytte Clockwork därför ut tio fossilbilar mot de nya Volkswagen ID.3 under hösten 2020. Inom kort ska resten av fordonsflottan, cirka tio bilar till, också ersättas med eldrivna.
– Begränsningen i laddinfrastruktur på våra kontor gör att vi inte kan byta ut alla samtidigt. Vi jobbar kontinuerligt med våra hyresvärdar och lokala parkeringsoperatörer för att i större utsträckning möjliggöra eltransporter både för företag och privatpersoner, säger Viktoria Lindquist.

Social hållbarhet i fokus
Som tjänstebolag är den sociala hållbarheten prioriterad för Clockwork, eftersom det är där man anser att man kan göra störst skillnad. Några av målen Clockwork jobbar med är att öka integrationen och minska utanförskapet, samt att bidra till jämställdhet på alla nivåer av näringslivet. Enligt SCB:s statistik från 2018 utgjorde kvinnor endast 35 procent av alla styrelsedeltagare i börsnoterade bolag. Endast tio procent av alla styrelseordförande kvar kvinnor.
– Statistiken visar att ju högre upp i organisationer man kommer, desto mindre jämställt är det. I många styrelser och ägarkonstellationer ser det rent katastrofalt ut, medan det kan vara helt okej när det gäller personal i produktion och chefer i mellanskiktet. Vårt verktyg för att uppnå ett mer jämställt näringsliv är att hjälpa företag att få fler kvinnor i ledande befattningar, säger Petter Lundgren.

Om fem år hoppas Viktoria Lindquist att Clockwork ska vara det självklara valet för kunder och medarbetare som vill jobba för ett inkluderande arbetsliv.
– Clockwork ska associeras med jämställdhet. Det ska vara hela vårt varumärke. Vi ska lyckas med det för att vi gör bra saker istället för att prata om det, avslutar hon.

Ladda ner rapporten här!

Clockwork tar fram frivillig hållbarhetsrapport