Clockwork toppar branschens kundnöjdhet

Clockwork får högt betyg i den kundnöjdhetsundersökning som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) genomfört under våren. Resultatet på 78 blev över förväntan – flera enheter bättre än branschsnittet som ligger på 69,3. ”Det känns fantastiskt kul och inspirerande”, säger Clockworks vd Petter Lundgren.

I början av året satte Clockwork upp ett mål om att ha branschens nöjdaste kunder. För att kunna utvärdera målet lät Clockwork för första gången SKI mäta kundnöjdheten i bolaget. Resultatet av undersökningen blev betydligt högre än vad Clockwork själva hade räknat med.
– Vi hade siktat på 74 och fick betyget 78. Det tyder framförallt på att vi har engagerad och kompetent personal, säger Petter Lundgren.

Undersökningen genomfördes av SKI i maj 2019 och baseras på 221 intervjuer med Clockworks kunder. De aspekter som undersökts är image, förväntningar, service, produktkvalitet, prisvärdhet, kundnöjdhet och lojalitet. De aspekter med störst positiv differens mot branschen är image, service och lojalitet.
– Det bekräftar vår känsla om att vår styrka ligger i det lokala, nära och personliga. Det ger oss förutsättningar för att kunna jobba utifrån vad våra kunder behöver. Det gör också att vi får tillgång till kandidater på ett annat sätt än våra konkurrenter, säger Petter Lundgren.

Ambitionen om att sticka ut bland mängden bemannings- och rekryteringsföretag har funnits med sedan starten 2013. Det som framförallt skiljer Clockwork från andra aktörer är det lilla extra.

– Under året har vi jobbat systematiskt med att gå från ordinary till extraordinary. Vi har sett över våra arbetsprocesser, vårt uppträdande och våra fysiska lokaler så att alla som kommer i kontakt med Clockwork, inklusive vi själva, ska trivas så bra som möjligt. Jag hoppas och tror att både våra kunder, våra konsulter och våra medarbetare märker skillnad.

Trots det goda resultatet i kundnöjdhetsundersökningen slår sig inte Clockwork till ro. Härnäst väntar fortsatta satsningar på att göra det lilla extra för kunder och kandidater, samt ett utökat ansvar för hållbarhet och miljö.
– Vi håller just nu på att miljöcertifiera oss och en del i det handlar om att ta fram en hållbarhetsplan. Där ligger de 17 globala hållbarhetsmålen till grund, där vi bland annat fokuserar på att jobba med jämställdhet och likabehandling och att bidra till en sund och rättvis arbetsmarknad.

Men först ska Clockwork fira tillsammans med alla medarbetare.
– Den här framgången hade inte varit möjligt utan vår fantastiska personal som varje dag ser möjligheter ute hos våra kunder, säger Petter Lundgren.