Clos des Goisses 2009 och Philipponnat Royale Réserve Non Dosé exklusivt släpp på SB

Årets tredje exklusiva släpp av Clos des Goisses Extra Brut från Philipponnat, denna gång med årgången 2009 – 120 flaskor släpps den 7 december, samma dag släpps även 1800 flaskor av Philipponnat Royale Réserve Non Dosé.

Clos des Goisses är legendarisk av många anledningar. Den muromgärdade vingård på 5,5 hektar är den äldsta vingåden i Champagne med den brantaste sluttningen, 45⁰  (”Gois” betyder en mycket brant sluttning). Den första årgången släpptes 1935 då Philipponnat köpte vingården som funnits där sedan 1600-talet. Vingården har en  exceptionell kalkrik jordmån (krita, sand och märgel) och en perfekt exponering som vetter mot söder och anses vara Mareuil-sur-Aÿs bästa sluttning. Den starka södra exponeringen gör Clos des Goisses i genomsnitt 1,5 grad varmare än regionens genomsnitt under mognadsperioden.Odling och skörd görs manuellt.

Clos des Goisses-viner rankas bland Champagne’s bästa och mest beundrade.

Vinet jäser först till ett vanligt basvin (73% av vinet jäser på ekfat som adderar komplexitet och djup till vinet). För att behålla vinets klingande syra används ingen malolaktisk jäsning som som motpol till vinets kraftiga karaktär. Vinet lagras nio år på jästfällningen vid 12 grader innan degorgering och omkorkning i mars 2018. Dosage extra brut: 4,5 gr/l

Total produktion av årgång 2009: 19.805 75cl flaskor, 2.025 magnum flaskor, 301 jéroboam flaskor.

- Primära aromer är citrus och blodgrape som lyfter smakerna vidare till mullbär, björnbär och härliga rostade brödtoner. Ett somrigt uttryck fast med rostade fänkålsfröns upplyftande fräschör och kryddighet. Efter en stund i glaset kommer ytterligare aromer av jungfruhonung och mandel samt mörk choklad. Ett vin med frapperande kraft men med en tät och fin fruktsyra. Eftersmaken är intensiv, lång och rik, säger Charles Philipponnat, vd för champagnehuset Philipponnat.

Champagnen är ett komplext vin som passar till vilt, kaviar, smakrika fisk- och skaldjursrätter gärna med tryffel, och till ank- eller gåslever. Dekantering rekommenderas.

2009 inleddes av en torr kall vinter följt av en regnig vår. Juni var relativt kall. Juli var stormig. Det räddades av en torr och varm augusti och inget regn i september vilket gjorde att skörden blev frisk och av god kvalitet.

Clos des Goisses 2009 har en ”drinking window” 2023-2060.

FAKTA OM VINET

Druvor: Pinot Noir 61%, Chardonnay 39% | Jordmån: krita, sand och märgel | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2009 | Art.nr: 95120 -01 | Pris: 1599 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv lansering i utvalda Systembolags butiker, endast 120 flaskor.

PHILIPPONNAT ROYALE RÉSERVE NON DOSÉ

Familjen Philipponnat har bott i Champagneregionen i många hundra år, men man räknar 1522 som ett märkesår. Det var då som Aprile Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ. Familjevapnet är från 1697. Det pryder alla buteljer från Philipponnat. Totalt äger man 27 hektar vingårdar, inklusive Clos des Goisses. Philipponnat är inte den största champagneproducenten men däremot en av de mest kvalitetsmedvetna.

Philipponnat Royale Non Dosé jäser först till ett vanligt basvin och blandas med s.k. réserve-viner (30% av dessa har lagrats på ekfat). Delvis malolaktisk jäsning på fat. Tillsatts av jäst och socker för att starta den andra jäsningen i flaskan. Vinet vilar på sin jästfällning ca 3 år innan degorgering och omkorkning. Degorgering: Mars 2018. Dosage: 0 gr/l. Philipponnat Royale Réserve Non Dosé uttrycker sin fulla potential 6 till 18 månader efter degorgering men lämpar sig för lagring i flera år.

Doft:

Elegant, försiktig doft av citrus frukter, mandel, röda äpplen, vita frukter och aningen rökighet.

Smak:

Elegant, frisk och litet stram, mineralrik smak av citron, apelsinzest, röda äpplen, krusbär, kvitten och söt lakrits. Det är som smaka på saltstänkta klippor vid havet.

Passar till:

Apéritif, perfekt match till ostron och Smögenräckor, sushi, sashimi och till lättare fisk- och skaldjursrätter.

FAKTA OM VINET

Druvor: Pinot Noir 65%, Chardonnay 30%, 5% Pinot Meunier| Jordmån: krita, sand, kalkmärgel| Alkoholhalt: 12% vol | Årgånglös men är en blend av druvor från skörden 2013 och réserve-viner | Art.nr: 91228-01 | Pris: 399 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv lansering i utvalda Systembolags butiker, 1800 flaskor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.