Coboten sparar miljoner och hälsan

För att vara konkurrenskraftig inom en mycket konkurrensutsatt bransch är det ett måste för norska Maskinpakking AS att vara automatiserat, flexibelt och pålitligt. Därför valde de för två år sedan att satsa på kollaborativa robotar från Universal Robots. Tack vare cobotarna har företaget sparat 1,5 miljoner NOK årligen och kan konkurrera med priser i Sydeuropa. Dessutom slipper medarbetare lyfta upp till 7 ton per dag.

Maskinpakking är ett av de största sampackningsföretagen för torkade livsmedel i Norden.

Tuff konkurrens med lågkostnadsländer kräver en modern produktion

En av anledningarna till att Maskinpakking har kunnat konkurrera på sampackningsmarknaden de senaste decennierna är på grund av att de är ständigt söker efter och implementerar den nyaste och mest effektiva produktionsutrustningen på marknaden. Detta gör att de kan producera effektivt. Sedan sommaren 2019 har två UR10-cobotar gjort det mesta av deras palleteringen.

- Det är en mycket konkurrensutsatt marknad, förklarar Thomassen. Varje gång vi omförhandlar affärer måste vi genomgå hårda budgivningar mot företag i länder som Portugal, Spanien, Litauen och Lettland.

”Om vi ​​erbjuder samma pris som tidigare riskerar vi att förlora kontraktet. Vi måste sänka vårt pris varje gång.”     Knut Thomassen Produktchef, Maskinpakking AS

UR-cobotarna har arbetat dygnet runt i två år, utan någon sjukskrivning

- För att kunna fortsätta arbeta med paketering och ha lite vinster måste vi vara ledande inom teknik, konstaterar Thomassen. Cobotarna har varit och är fantastiska. De har gjort palletering mycket enklare för oss.

Maskinpakking har totalt 3 cobotar från UR. Den minsta, UR5, utför enkla uppgifter som att vända och placera lådor, medan de två UR10-cobotarna palleterar.

- De flexibla cobotarna gör inga misstag, såvida de inte är programmerade för misstag, säger han och ler. En av våra cobotar har arbetat dygnet runt i två år, utan undantag.

En av UR10-cobotarna är utrustad med Pally software.Det gör det enkelt för operatörerna att köra coboten. Och varje gång det finns ett nytt palleteringsmönster kan de enkelt ställa in coboten på egen hand. Användarvänligheten och flexibiliteten är avgörande förutsättningar framtida produktion.

Medarbetare slipper lyfta upp till 7 ton per dag

- Den ekonomiska aspekten är en sak, men för oss är arbetsmiljövinsterna minst lika viktiga, förklarar Thomassen och fortsätter:

- När produktionen går på full fart är det flera ton lådor som flyttas till pallar under en arbetsdag. Vi pratar mycket stora volymer. För vissa produkter är en order 600 pallar. Med manuell palletering kan våra anställda ha arbetsdagar där de flyttade 7 ton.

En annan stor fördel med cobotarna, är att de arbetar tillsammans med människor. Andra typer av robotar måste sättas i ett maskinskydd för att undvika skador på människorna runt dem. Men det behövs inte men cobotarna från UR, då de stannar automatiskt om någon för nära.

Låna innan du köper

– De flesta företagsledare känner nog lite osäkerhet om att investera i en avancerad robot. För många är det här helt nytt, och de undrar om roboten kommer att fungera och leverera som förväntat, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

– Vi löste problemet genom att låna en UR10-cobot från Rocketfarm under en och en halv månad, säger Thomassen. Vi satte den i arbete direkt och den har fortsatt sedan dess. Genom att få funktionaliteten bekräftad övertygades vi om att detta var en smart investering.

- UR10-cobotarna har gjort palleteringen mycket enklare för oss, konstaterar produktionschefen Knut Thomassen
Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige