Collectum upphandlar tjänstepension: 20 offertunderlag har gått ut

Den 3 oktober fick totalt 8 intressenter offertunderlag för traditionell försäkring och 12 intressenter för fondförsäkring underlag för att delta i den femte upphandlingen av förvaltare av tjänstepensionen ITP. Syftet med upphandlingen är att ge 2 miljoner privatanställda tjänstemän en så hög pension som möjligt.

– Det vi kan konstatera är att det finns ett stort intresse för att delta i tjänstepensionsupphandlingen, säger Pehr Östberg, chef för Partskontakter på Collectum, som ansvarar för upphandlingen.

Den 3 oktober skickades offertunderlag till de försäkringsgivare som anmält intresse att delta i upphandlingen av tjänstepensionen ITP och som uppfyller de ställda kraven. I upphandlingen värderas ett flertal parametrar och syftet är att välja ut riktigt bra försäkringsgivare som kan erbjuda försäkringsprodukter som kan ge hög pension till låg kostnad.

Senast den 9 november ska försäkringsgivarna lämna in sina offerter om de vill delta. Under första kvartalet 2023 ska avtal vara skrivna med de utvalda försäkringsgivarna. De nya avtalen träder i kraft den 1 oktober 2023.

– Tjänstepensionen ITP är en enkel och kostnadseffektiv tjänstepensionslösning som ska ge mycket pension för pengarna. Upphandlingarna är en viktig grund för detta, säger Pehr Östberg, chef för Partskontakter på Collectum.

En intresseförfrågan om att delta i upphandlingen skickades i september till samtliga försäkringsgivare som har Finansinspektionens tillstånd att bedriva traditionell pensionsförsäkring och fondförsäkring. Av dem var det 9 bolag inom traditionell pensionsförsäkring och 12 försäkringsgivare inom fondförsäkring som anmälde intresse.

Collectum har fått i uppdrag från Svenskt Näringsliv och PTK att upphandla förvaltare av tjänstepensionen ITP för perioden 1 oktober 2023–30 september 2028. Tre till fem ­försäkringsgivare inom traditionell pensionsförsäkring kommer att väljas ut och tre till fem inom fondförsäkring.

Collectum har, utan eget vinstintresse, genomfört upphandlingar av tjänstepensions­förvaltare tre gånger tidigare, 2007, 2010, 2013 och 2018. Sedan den första upphandlingen har den genomsnittliga avgiften minskat med 72 procent bland de fonder som de privatanställda tjänstemännen kan välja.