Collectum upphandlar tjänstepension: Stort intresse för ITP-upphandling

Syftet med upphandlingen är att de privatanställda tjänstemännen ska få en så hög tjänstepension som möjligt. Många försäkringsgivare har anmält intresse för att delta i den femte upphandlingen av förvaltare av tjänstepensionen ITP.

– Vi är glada att så många försäkringsgivare har anmält intresse att delta i den här upphandlingen. Tack vare upphandlingarna får 37 000 arbetsgivare en allt bättre tjänstepensionslösning för sina anställda. De anställda får ett bra utbud av försäkringsprodukter och mer att leva på när de går i pension. ITP omfattar idag 2,6 miljoner privata tjänstemän, säger Pehr Östberg, chef för Partskontakter på Collectum, som ansvarar för upphandlingen.

En intresseförfrågan om att delta i upphandlingen har skickats till samtliga försäkringsgivare som har Finansinspektionens tillstånd för traditionell pensionsförsäkrings- och fondförsäkringsverksamhet i Sverige. Av dem har 9 bolag inom traditionell pensionsförsäkring och 12 bolag inom fondförsäkring anmält intresse.

Dessa kommer att få offertunderlag i början av oktober 2022. Bolagen har då oktober månad på sig att skicka in sitt svar. Under första kvartalet 2023 kommer avtal att vara skrivna med de utvalda försäkringsgivarna. Själva intresseanmälan är dock inte bindande.

– Tjänstepensionen ITP är en enkel och kostnadseffektiv tjänstepensionslösning som ger mycket pension för pengarna. Upphandlingarna är en viktig grund för detta. Det säkerställer också att vi har ett kvalitetssäkrat och väl genomlyst utbud, säger Pehr Östberg, chef för Partskontakter på Collectum.

Collectum har fått i uppdrag från Svenskt Näringsliv och PTK att upphandla försäkringsprodukter inom tjänstepensionen ITP för perioden 1 oktober 2023 – 30 september 2028. Tre till fem försäkringsgivare inom traditionell pensionsförsäkring kommer att väljas ut och tre till fem inom fondförsäkring.

Collectum har, utan eget vinstintresse, genomfört upphandlingar av tjänstepensionsförvaltare fyra gånger tidigare 2007, 2010, 2013 och 2018. Sedan den första upphandlingen har den genomsnittliga avgiften minskat med 78 procent bland de fonder som de privatanställda tjänstemännen kan välja mellan. För den som inte vill välja själv finns det ett upphandlat förvalt alternativ i form av en traditionell försäkring.

Tjänstemän är inte oroliga inför pensionen visar ny undersökning30.8.2022 07:19:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio eller 77 procent av tjänstemännen känner sig lugna inför sin ekonomiska situation som pensionär. 21 procent är oroliga. Det visar en undersökning bland privatanställda tjänstemän, som har tjänstepensionen ITP som Ipsos genomfört på uppdrag av Collectum. Det är tionde året i rad som mätningen genomförs och resultatet är relativt stabilt sedan den första mätningen år 2013.