Consid är med och arrangerar byggbranschens digitaliseringsvecka

Byggbranschen har hamnat efter stora delar av samhället när det gäller digitalisering. Digitaliseringsveckan är tänkt att stärka och utbilda främst de små- och medelstora företagen i branschen så att även de dra nytta av den digitala transformationen.
Digitaliseringsveckan drar igång måndagen den 20 september med ett inledande samtal mellan Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen, Kajsa Hessel, vd Svensk Byggtjänst och Lotta Wibeck, Digitalization Program Lead Skanska. Det är Nathalie Besèr, kommunikationschef på Consid som modererar samtalet. Sedan följer en lång rad lektioner och inspirationspass under hela veckan som ska stärka och stötta de mindre byggföretagen att våga ta de första stegen på sin digitaliseringsresa.

Peter Hellgren, vd Consid.

-Det känns otroligt viktigt och spännande att få vara partnerföretag till Digitaliseringsveckan och att få bidra med vår kunskap och expertis. Byggbranschen har halkat efter när det gäller digitaliseringen och det gäller att snabbt få upp tempot. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa bygg- och fastighetsbranschen att digitalisera sig och det här är en möjlighet att sprida vår kunskap, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Initiativet till Digitaliseringsveckan togs av Lotta Wibeck på Skanska, tillsammans med Svensk Byggtjänst och Byggföretagen.

Lotta Wibeck, Skanska.

-Vi i bygg måste växla upp vår digitalisering. Vi har varit lite för ”fat and happy” tills nu. Jag tycker också att det är viktigt att alla är med. Även de lite mindre bolagen som har fullt upp med att få vardagen att gå ihop. Min tanke med veckan är att skapa en kunskapsbank som de företagen kan ta del av när de har tid och möjlighet. Tanken är också att skapa en mötesplats där ingen fråga är för dum eller för liten, säger Lotta Wibeck.

Digitaliseringsveckan pågår från måndagen den 20 september till torsdagen 24 september. Under onsdagen 22 september deltar Henric Fransson från Consid. Henric Fransson har varit involverad i många stora digitaliseringsprojekt för fastighetsbranschen, bland annat i arkitektur och tjänster för den smarta staden Wembley park i London där alla tekniska system samverkar och skapar nytta för fastighetsägare och boende. Han delar med sig av sina erfarenheter från projekt som lyckats bra och fallgropar. Lyssna gärna på inspirationspasset HÄR.

Digitaliseringsveckans program finns HÄR.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom it, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Kristianstad, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 300 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Digital transformation, Mobilitet och apputveckling, Marknadsföring och kommunikation,

Digitala tjänster, e-handel & plattformar och Utbildningar.