Consid presterar rekordstarkt

It- och kommunikationsföretaget Consid presenterar rekordstarka siffror för första halvåret 2022. Omsättningen har ökat med 37 procent till 1057 Msek och resultatet ligger på 127, 6 Msek, en vinsttillväxt på 26,7 procent.

-Det är fantastiska siffror. Särskilt som vi befinner oss i en mild lågkonjunktur där den höga inflationen i kombination med räntehöjningar och fallande tillgångspriser väntas dra ner på den allmänna efterfrågan. Den avmattningen har vi inte sett mycket av. Vi är inom räckhåll att nå vårt mål två miljarder i omsättning för 2022, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Den milda lågkonjunkturen, som slagit hårt mot branschen, har inte påverkat Consid nämnvärt. Tvärtom har Consid det senaste halvåret tecknat avtal med ett stort antal nya kunder och lyckats hålla uppe en rasande takt i rekryteringen. Under årets första sex månader har Consid rekryterat över 350 nya medarbetare och har nu passerat 1500 anställda.

-Vår bransch är hårt drabbad av kompetenskris. Trots det håller våra rekryterare ett halsbrytande tempo vad gäller att anställa nya förmågor till Consid. Det är ett enormt styrkebesked, säger Peter Hellgren.

Tack vare en balans mellan kunder inom offentlig sektor och stora privata aktörer har efterfrågan på Consids tjänster ökat stabilt de senaste åren. Nu när siffrorna för första halvåret 2022 offentliggörs visar det sig alltså att både omsättning och resultat ökat dramatiskt även 2022.

Omsättningen ökade med 37 procent, från 772 Msek till 1057 Msek. Resultatet låg på 127, 6 Msek, en vinsttillväxt på 26,7 procent jämfört med samma period förra året.

-Det blir en fartfylld höst att se fram emot. Vi har tecknat avtal med flera nya storföretag och viktiga myndigheter. Det blir spännande att få börja leverera till dem, säger Peter Hellgren.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på över 30 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2021 över 1,5 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.