Consid till Karlskoga

It-och kommunikationsföretaget Consid öppnar kontor i Karlskoga. Etableringen kommer att innebära ett 30-tal nya jobb på två års sikt.

-Det är fantastiskt positivt att Consid väljer Karlskoga som etableringsort. Vi har de senaste åren haft en otroligt stark näringslivsutveckling i Karlskoga och en viktig del i framgången är att företagen lyckas med kompetensförsörjningen. Karlskoga växer och ligger strategiskt mellan två universitetsstäder vilket är gynnsamt för nya etableringar i vår kommun, säger Tony Ring (M), kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga.

Consid, som har sitt huvudsäte i Jönköping, har på kort tid öppnat kontor på flera orter i Sverige. Nu senat har det handlat om Ängelholm, Trelleborg, Trollhättan, Södertälje och Skövde. Företaget finns redan i Karlstad, Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Linköping och Västerås i Mellansverige.  Nu har det alltså blivit dags för Karlskoga. Till en början med tre medarbetare, men Consid siktar på att trettio medarbetare inom tre år.

Peter Hellgren, vd Consid.

-Det är ett mycket högt tryck i Karlskoga. Vi har många kunder där. Nu ska vi hitta medarbetare. Vi tror att vi kan locka de som pendlar till jobben i dag. Det finns många som har tröttnat på det. Nu kan de både bo och arbeta i Karlskoga, säger Peter Hellgren, vd Consid.

Flera kunder finns redan och Christoffer Nilsson är inte orolig för att det ska vara svårt att hitta rätt kompetens.

-Karlskoga har Campus Alfred Nobel, filial till Örebro Universitet, med fokus på forskning inom modellering och simulering, men det finns också flera spännande YH-utbildningar inom it och teknik.

Consid har för vana att välja kontor med stor omsorg. Tanken är att kontoren ska vara mer än bara en arbetsplats. De ska vara en mötesplats där man samlas efter kontorstid. Detta vill man skapa även i Karlskoga.

Christoffer Nilsson, Consid.

-Vi renoverar ofta upp ganska slitna historiska byggnader. Den ska ligga centralt och där kan man gå förbi och ta en fika. Vi vill skapa mötesplatser mitt i staden, säger Christoffer Nilsson som kommer att ansvara för kontoret inledningsvis.

Tony Ring är positiv till att det handlar om just it.

Tony Ring (M), kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga.

-Karlskoga kommer starkt inom it och teknik. Det är otroligt viktigt och välkommet.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på 36 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2021 över 1,5 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.