Consid utmanar den danska it-marknaden

Consid, ett av Sveriges största it-företag, expanderar nu till Danmark. Företaget siktar på att ha över 130 anställda före utgången 2025. Målsättningen är att bli störst i Norden inom fem år.

-Consid har haft rekordstark tillväxt de senaste åren och kommit ur pandemins påfrestningar stärkt. Företaget har idag en mycket stabil grund att stå på och nu är tiden mogen för den danska marknaden, säger Peter Hellgren vd för Consid.

Den milda lågkonjunkturen, som slagit hårt mot hela branschen, i hela Europa, har inte påverkat Consid nämnvärt. Tvärtom har företaget det senaste halvåret tecknat avtal med ett stort antal nya kunder och lyckats hålla uppe en snabb takt i rekryteringen. Under årets första sex månader rekryterade Consid över 400 nya medarbetare och har nu passerat 1500 anställda. Omsättningen för första halvåret ökade med 37 procent till 1057 Msek, jämfört med samma period förra året. Det är långt över sina konkurrenter, särskilt med tanke på att tillväxten är organisk. För helåret 2021 ökade omsättningen med 37 procent, från 772 Msek till 1057 Msek. Resultatet låg på 127,6 Msek, en vinsttillväxt på 26,7 procent.

Peter Hellgren, vd Consid

-Det är fantastiska siffror. Särskilt som vi befinner oss i en mild lågkonjunktur där den höga inflationen i kombination med räntehöjningar och fallande tillgångspriser väntas dra ner på den allmänna efterfrågan. Den avmattningen har vi inte sett något av, säger Peter Hellgren.

Den danska ekonomin liknar den svenska i mångt och mycket. Även Danmark går mot recession, mycket på grund av energikrisen i Europa med högre inflation som följd. Dessutom lider även Danmark av en akut kompetenskris inom it- och tech. Det är inget som avskräcker Consid.

Carl Hagberg, ansvarig för Consids etablering i Danmark.

-Vi har redan anställt våra första konsulter i Danmark och vi känner inte att rekrytering kommer att bli ett problem. Tack vare en balans mellan kunder inom offentlig sektor och stora privata aktörer har efterfrågan på Consids tjänster ökat stabilt de senaste åren. Den har varit i stort sett konjunkturokänslig. Jag är övertygad om att vi kommer att se samma trend på den danska marknaden, säger Carl Hagberg som ska leda etableringen i Danmark.

Den danska expansionen inleds i Köpenhamn, med målsättningen att ha 30 anställda inom ett år. Företaget har redan ett tiotal kunder i Danmark. Det handlar främst om större företag inom bank och finans, men även inom it och livsmedelsbranschen.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på 35 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2021 över 1,5 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.

Consid sätter medarbetarupplevelsen i fokus under seminarieturné17.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan organisationer fortsätta att uppnå framgång i en tid då allt större betoning läggs vid att attrahera och behålla medarbetare? Det är en av frågorna som Consid ställer sig när Employer Experience ger sig ut på en turné i södra Sverige. Som ett led i att fortsatt lansera affärsområdet ger sig Employer Experience, lett av Emma Fahlstedt, ut på en turné till tre av Consids sydligaste kontor för inspirerande frukostseminarier.

Consid och Sitevision banar väg för skräddarsydda medlemsupplevelser10.4.2024 15:39:53 CEST | Pressmeddelande

Consid och Sitevision slog upp dörrarna och välkomnade 16 medlemsorganisationer till Considkontoret i Stockholm på nätverksträff. På dagordningen stod inspiration och erfarenhetsutbyte med gästtalare från Socialdemokraterna och Vision. Efter succén kommer nu ett av föredragen som webbinarium och en till nätverksträff för att ge chansen till fler medlemsfokuserade organisationer att delta.