Content marketing har fått en småländsk SEO-byrå att växa

SEO-texter.se är ett relativt nystartat SEO-företag i Småland. De har som huvudmål att sälja texter för webben, och har nu fått se en stor kundtillströmning efter att företaget valt att ägna sig åt content marketing.

Vad är content marketing?

Content marketing (innehållsmarknadsföring) är en marknadsföringsmetod där någon, till exempel ett företag marknadsför sina tjänster med hjälp av att erbjuda gratis material som publiceras på webben. SEO-texter.se har främst valt att marknadsföra sig via sin SEO-blogg

Att marknadsföra sig via en blogg är absolut vanligast inom content marketing, och inom SEO är det sannolikt SEO-giganten Ahrefs SEO-blogg som fått mest spridning såväl i Sverige som utomlands.

Andra svenska företag som ägnar sig åt content marketing inkluderar bland annat El-Giganten. Det elektronikföretaget har publicerat många gratis-guider med relevanta teman såsom; "så väljer du rätt tv" och "så väljer du rätt kamera".

Varför är innehållsmarknadsföring effektivt?

Content marketing är effektivt för att alla får det de vill ha. Besökarna får relevant information utan att behöva betala för det, medan företaget får möjlighet att stärka sitt varumärke samt att få nya kunder utan att behöva annonsera via traditionella kanaler såsom tv eller radio.
Mer specifikt uppstår det en win win-situation som alla tjänar på, och det är förmodligen därför innehållsmarknadsföring har blivit så pass populärt.

Så fick SEO-texter fler kunder tack vare content marketing

Karl Rosqvist, som äger och driver SEO-texter.se har valt att ägna sig åt content marketing. Han förtydligar att det är en effektiv marknadsföringsmetod:

"Då vi främst arbetar med texter för webben är det bara logiskt att själva satsa helhjärtat på content marketing. En SEO- och kommunikationsbyrå måste i mitt tycke synas på webben för att bli tagna på allvar, då det trots allt är den tjänst vi säljer till kunderna."

Så arbetar SEO-texter.se med innehållsmarknadsföring

1. Ta fram relevanta ämnesområden

Detta har skett genom att SEO-texter.se tagit fram relevanta delområden att skriva om via ett SEO-verktyg. Men det finns även andra sätt att ta fram relevanta saker att skriva om:
Så fort vi fått en fråga vi inte har ett svar på via SEO-bloggen har vi också lagt till en ny bloggartikel som svarar på kundens fråga. Det ger oss två tydliga fördelar: För det första svarar vi på en fråga som minst en person vill veta svaret på, och för det andra slipper vi svara på samma fråga flera gånger.

Vi kan alltså länka till SEO-bloggen i stället för att svara på samma sak om och om igen. Vi hjälper såklart gärna kunder om de har frågor, men samtidigt är det mest effektivt för alla om kunderna får ett snabbt svar via SEO-bloggen, alltså med hjälp av content marketing."
Säger grundaren av SEO-texter.

2. Skapa rätt innehåll

Innehållstyper inom content marketing inkluderar bland annat:

• Podcastsändningar
  • Artiklar
  • Youtubevideor
  • Bilder
  • Digitala quiz

SEO-texter.se har valt att främst publicera artiklar och ta hjälp av bilder för att få fram sitt budskap. Men att exempelvis skapa digitala quiz eller andra digitala verktyg är i regel också en bra idé.

"Att skapa texter för webben som stöds upp av bilder var det mest logiska valet för oss. Det finns såklart hur många innehållstyper som helst att välja på, men just text och bilder är särskilt effektivt i mitt tycke.” Säger grundaren av SEO-texter.se.

3. Promota innehållet

Att ägna sig åt outreach är ett bra sätt att "göra reklam" för sitt eget innehåll. Outreach kan du ägna dig åt genom att exempelvis kontakta bloggare inom din egen nisch och be dem nämna dig och berätta om vad du gör.

Ägaren av SEO-texter.se förtydligar samtidigt: "Det bästa sättet att synas på nätet är att få organisk trafik, det vill säga trafik från sökmotorer såsom Google. Att ägna sig åt outreach är ett bra sätt att få en bättre synlighet i sökmotorer, men att skriva bra texter som svarar på sökintentionen (det besökaren vill ha reda på) är i mitt tycke något av det viktigaste inom såväl content marketing som SEO i stort."

Hur mycket har SEO-texter tjänat på sin content marketing-insats?

Grundaren av SEO-texter.se säger att de har fått:

• Fler kunder och således fler kunduppdrag.
  • Mer informerade kunder som vet vad de vill ha.
  • En mer väl igenkänt varumärke inom SEO.

Det finns mer effektiv och mindre effektiv content marketing

Inom content marketing tar man ofta hjälp av en marknadsföringstratt som i sin tur beskriver var besökaren befinner sig i resan från besökare till kund. Ju längre ned besökaren befinner sig, desto mer sannolikt är det att besökaren blir en kund.

Att ranka bra på en artikel med temat; "Vad är SEO?" (toppen av tratten) är alltså mindre värdefullt än att ranka bra på en artikel med temat; "Köpa SEO" (botten av tratten).

"Samtidigt är det ofta betydligt enklare att få en bra synlighet inom ämnesområden som inte är så transaktionsbaserade. Det vill säga de artiklar med huvudsyfte att ge besökarna mer information om någonting, och inte bara att få dem att köpa någonting." Förtydligar grundaren.

Om företaget

• SEO-texter.se
  • Webbsida: https://seo-texter.se
  • Adress: Stortorget 6, 57432 Vetlanda

GetLEI lanserar SvenskLEI: En lokal hemsida för den svenska marknaden för utfärdandet av LEI koder31.1.2024 13:39:21 CET | Pressmeddelande

GetLEI, en ledande global leverantör av Legal Entity Identifier (LEI)-koder, har idag med glädje tillkännagivit lanseringen av SvenskLEI, en ny hemsida som är speciellt anpassad för att möta behoven hos den svenska marknaden. Denna lansering markerar ett betydande steg i företagets strävan att göra processen för att skaffa och hantera LEI-koder enklare och mer tillgänglig för svenska företag.