Coops vd Magnus Johansson ny ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Den 1 maj tillträdde Coop Sveriges VD Magnus Johansson som styrelseordförande i dagligvaruhandelns branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel. Ordförandeskapet roterar med skifte vartannat år mellan medlemsföretagen Axood, Coop och ICA:s vd:ar. Magnus Johansson tar över efter Klas Balkow, vd på Axfood.

Samarbetet i branschen genom Svensk Dagligvaruhandel är otroligt viktigt, det har inte minst krisläget denna vår visat oss. Tillsammans kan vi vara en relevant röst i samhällsdebatten och en kraftfull aktör, som gör att vårt samhällsviktiga uppdrag kan genomföras effektivt och samordnat. Jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med övriga aktörer i vår bransch och Svensk Dagligvaruhandels kansli med vd Karin Brynell i spetsen, säger Magnus Johansson.

Magnus Johansson blickar framåt.

Under det kommande året har vi en mängd viktiga frågor att arbeta med, både i Sverige och i förhållande till EU, bland annat de om likvärdiga förutsättningar att driva butiksverksamhet i landet, och hur vi förenklar vardagen för livsmedelsbutikerna. Dessutom kommer vi att fortsätta driva hållbarhetsarbetet framåt, bland annat genom projekten kring fossilfria förpackningar och minskat matsvinn.

Nyligen gick även Håkan Åkerström, vd på Bergendahls Food, in som ledamot i styrelsen.

Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709- 803209
Helena Esscher, presschef Coop 0761-043128

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att  branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.

Dagligvaruhandelns agerande på Folkhälsomyndighetens råd om allas ansvar att förhindra smitta2.4.2020 16:32:19 CESTNyheter

Folkhälsomyndigheten publicerade den 1 april 2020 allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av Covid 19. Råden riktar sig både till den enskilde individen och till olika verksamheter, däribland handeln. Svensk Dagligvaruhandel har med anledning av de nya allmänna råden tagit fram gemensamma riktlinjer för hur man ska minska trängsel och köbildning samt säkerställa avstånd mellan kunder i en butik.