Coops vd Magnus Johansson ny ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Den 1 maj tillträdde Coop Sveriges VD Magnus Johansson som styrelseordförande i dagligvaruhandelns branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel. Ordförandeskapet roterar med skifte vartannat år mellan medlemsföretagen Axood, Coop och ICA:s vd:ar. Magnus Johansson tar över efter Klas Balkow, vd på Axfood.

Samarbetet i branschen genom Svensk Dagligvaruhandel är otroligt viktigt, det har inte minst krisläget denna vår visat oss. Tillsammans kan vi vara en relevant röst i samhällsdebatten och en kraftfull aktör, som gör att vårt samhällsviktiga uppdrag kan genomföras effektivt och samordnat. Jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med övriga aktörer i vår bransch och Svensk Dagligvaruhandels kansli med vd Karin Brynell i spetsen, säger Magnus Johansson.

Magnus Johansson blickar framåt.

Under det kommande året har vi en mängd viktiga frågor att arbeta med, både i Sverige och i förhållande till EU, bland annat de om likvärdiga förutsättningar att driva butiksverksamhet i landet, och hur vi förenklar vardagen för livsmedelsbutikerna. Dessutom kommer vi att fortsätta driva hållbarhetsarbetet framåt, bland annat genom projekten kring fossilfria förpackningar och minskat matsvinn.

Nyligen gick även Håkan Åkerström, vd på Bergendahls Food, in som ledamot i styrelsen.

Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709- 803209
Helena Esscher, presschef Coop 0761-043128

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att  branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CETPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen26.10.2020 13:47:12 CETPressmeddelande

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.