COP27: Naturskyddsföreningen på plats i Sharm El-Sheikh

Snart går klimatmötet COP27 av stapeln. I år äger det rum i Sharm El-Sheikh, Egypten. Fokus kommer att ligga på hur rika länder ska leva upp till befintliga löften om finansiering av klimatåtgärder och hur skador och förluster vid exempelvis extremväder ska finansieras. Samtalen kommer även att handla om hur omställningen ska ske på ett rättvist sätt. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats och kan ge intervjuer i media. Vi anordnar även ett sido-event med fokus på den globala energiomställningen.

COP27 tar avstamp där COP26 slutade. Då förhandlade världens länder om åtgärder för att minska utsläppen. Vissa framsteg gjordes då förslag om utfasning av kolkraft och klimatskadliga subventioner nämndes för första gången i en förhandlingstext. Ambitionerna i de nationella klimatplanerna är dock fortfarande långt ifrån vad som krävs för att utsläppen av växthusgaser ska minska i den takt som krävs enligt Parisavtalet.

Årets klimattoppmöte, COP27, kommer framförallt att handla om hur de redan fattade besluten och framtida kompromisser faktiskt ska uppfyllas, så att omställningen blir rättvis utifrån olika länders förutsättningar. I centrum står därmed frågan om finansiering – inte minst när det kommer till skador och förluster som uppkommer vid extremväder, exempelvis översvämningar eller torka. Studier visar att låginkomstländer är särskilt utsatta för klimatkrisens kedjeeffekter.

- För att klara klimatkrisen måste rika länder som Sverige ta ett stort ansvar, både genom att själva fasa ut fossila bränslen och hjälpa fattigare länder att göra det. Här har Sverige tidigare hållit fanan högt, men vi är oroliga för att nedskärningarna i biståndsbudgeten leder till att Sverige inte kommer leva upp till tidigare löften om klimatåtgärder och dess finansiering. Därför hoppas vi på tydliga besked om att tidigare löften om klimatfinansiering ligger fast, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

- Det är viktigt vilken signal Sverige och EU skickar in i förhandlingarna. Särskilt när det kommer till att tillgodoräkna klimatinvesteringar i andra länder för att på så sätt uppnå nationella klimatmål, vilket inte är hållbart. Nu är det upp till bevis för den nya regeringen att ge svar på hur rika länder som Sverige faktiskt ska ta sitt ansvar, säger Karin Lexén.

I år väntas det inte fattas lika många beslut som när COP26 hölls i Glasgow.

- Vi hoppas så klart att det ska fattas tydliga beslut om finansiering så att det blir tydligt hur världens länder ska lyckas med en rättvis klimatomställning. Vi kommer också att uppmärksamma miljöförsvarares rättigheter, där situationen blir alltmer akut. Varannan dag mördas en miljöförsvarare, säger Karin Lexén.

Naturskyddsföreningen anordnar ett sido-event tillsammans med Swedwatch

Eventet kommer att handla om energiomställningen till 100 procent förnybart. Även förnybar energi har en påverkan på miljön och många av de råvaror som behövs finns i länder i Afrika. Hur kan vi säkerställa att energiomställningen sker på ett rättvist sätt där både mänskliga rättigheter och miljön respekteras?

Eventet hålls den 16 november, kl. 15-16:30, i lokalen ”Tutankhamun”. I panelen medverkar bland annat representanter från Naturskyddsföreningens partnerorganisationer i Sydafrika och Kenya. Karin Lexén inledningstalar och sammanfattar slutsatserna från paneldiskussionen.

Följande personer från Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats vid klimatmötet

Karin Lexén, generalsekreterare, på plats 13–22 november.

Marie Stjernquist Desatnik, sakkunnig klimat på internationella avdelningen, på plats 6–19 november.

Presskontakt i Sharm El-Sheikh

Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef, på plats 13–22 november.
hanna.berheimbrudin@naturskyddsforeningen.se

Presskontakt i Sverige

Christopher Engberg Dahl
christopher.engberg.dahl@naturskyddsforeningen.se

Mer information

Här kan du läsa mer om samtliga sido-event som anordnas under COP27, inklusive Naturskyddsföreningens. Där ska det också läggas upp en länk till Youtube för att streama eventet.

I bilaga hittar du Naturskyddsföreningens positionspapper inför klimatmötet.

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.