Corline Biomedical AB: CHS™ på BIOMEDevice i Boston 28-29 september

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”Bolaget”) kommer att delta som utställare på BIOMEDevice i Boston, USA i nästa vecka. Målet är att öka kännedomen om CHS och knyta nya kundkontakter på den viktiga amerikanska marknaden.

Den amerikanska medicinteknikmarknaden utgör 40 % av de totalt 500 miljarder USD som den globala marknaden för medicinteknik uppskattas omsätta. USA är därför ett naturligt fokus för Corline och några av bolagets viktigaste kunder är bolag med hemvist i landet. För att ytterligare exponera CHS™-erbjudandet på denna marknad kommer Corline att delta på BIOMEDevice i Boston under nästa vecka.

BIOMEDevice samlar mer än 1500 deltagare och över 200 utställare från framför allt östra USA. Såväl ingenjörer, affärsutvecklare och management-personal representerar deltagande leverantörer och kunder på mässan. Gemensamt för dessa är fokus på utveckling och lansering av innovativa medicinteknikprodukter.

Corline Biomedical tillverkar och säljer sin antitrombotiska produkt CHS™ i syfte att förbättra blodkompatibiliteten för medicintekniska implantat och extrakorporal cirkulationsutrustning. Kunder som använder CHS™ har som mål att förbättra funktionen på sin produkt och att minska patientrisken i samband med användandet.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Boston är en av de viktigaste hubbarna på den amerikanska medicinteknikmarknaden och det är därför naturligt att Corline marknadsför sin fantastiska CHS-teknik till innovativa bolag i regionen. Vi vet att vi har ett mycket attraktivt erbjudande i CHS och BIOMEDevice är ett perfekt tillfälle att hitta matchning mot kundbehov och applikationer där vi ser stor potential.”

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB är bolagets Certified Adviser

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

Motsatserna attraherar i konstnärsparets utställning28.11.2022 15:31:41 CET | Pressmeddelande

Uppsala, Nov. 28, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Lena Lervik & Thomas Qvarsebo Skulptörparet 3 dec - 29 jan 2023 Bror Hjorths Hus, Uppsala Välkommen på pressvisning: tors 1 dec kl 10-15 (se mer nedan) Lena Lervik och Thomas Qvarsebo har varit ett par sedan de träffades på konsthögskolan på 1970-talet. De har varsitt eget konstnärligt uttryck och formspråk. Enkelt uttryckt; Lenas skulpturer är mjuka och böljande, Thomas skulpturer är kantiga i tydliga plan och vinklar. De har sällan ställt ut tillsammans, men i utställningen Skulptörparet på Bror Hjorths Hus (3 dec-29 jan 2023) möts deras skulpturer i samma rum. Lervik och Qvarsebo arbetar i varsin ateljé, Lena hemma på Södermalm och Thomas på Långholmen. De pratar ofta med varandra om sina skulpturer och ger sin syn på den andres arbeten. Med åren har de blivit varandras förtrogna kritiker, ett pågående samtal, ett lyssnande och reflekterande. Lena Lervik (f. 1940) har under hela sitt konstnärskap gestaltat kvinnor, mödrar, gudinnor och mado

Saniona AB:s valberedning inför årsstämman 202325.11.2022 15:30:00 CET | Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 25 november 2022 Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling, tillkännager idag valberedningens sammansättning inför årsstämman 2023 Enligt instruktionen och arbetsordningen för valberedningen som antagits av bolagsstämman ska valberedningen bestå av tre ledamöter, vilka ska vara styrelsens ordförande samt två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna per den sista september. Den 30 september 2022 var de två största ägarna som önskar utse en representant till valberedningen Jørgen Drejer och Dan Peters. Dessa aktieägare har utsett varsin representant, enligt nedan, som tillsammans med ordföranden i styrelsen kommer att utgöra Saniona AB:s valberedning. Valberedningens medlemmar är: John Haurum, professionell styrelseledamot i life science bolag och tidigare vd för F-star Biotechnology Limited, Cambridge, Storbritannien, utsedd av Jørgen DrejerSøren Skjærbæk, partner på Ursus law firm, Vejle, Danmark, utsedd av Dan PetersJørgen Drejer

Kommuniké från extra bolagsstämma i Hoylu AB (publ)25.11.2022 08:45:00 CET | Pressmeddelande

Hoylu AB (publ) PRESSMEDDELANDE Stockholm den 25 november 2022 Kommuniké från extra bolagsstämma i Hoylu AB (publ) Extra bolagsstämma i Hoylu AB (publ), 559084–6381 (“Bolaget”) hölls idag den 25 november 2022 i Eversheds Sutherland Advokatbyrås lokaler på Strandvägen 1 i Stockholm, Sverige. Beslut om riktad konvertibelemission Stämman beslutade, med erforderlig majoritet, i enlighet med aktieägaren Alden AS (”Aktieägaren”) förslag, att besluta om en riktad konvertibelemission. I övrigt gäller följande villkor för beslutet: Rätt att teckna konvertibler i den riktade emissionen tillkommer Baklid Invest AS, CeWi Invest AS, Fougner Invest AS, Trellevika Invest AS, Fredrik Fougner, Skadi AS, TTC Invest AS och Windchange Invest AB. Inför förslaget om den riktade konvertibelemissionen har Aktieägaren övervägt möjligheten att föreslå en företrädesemission men konstaterat att en företrädesemission skulle vara betydligt mer tidskrävande och medföra betydligt högre kostnader och ökad exponering f

Corline Biomedical AB offentliggör delårsrapport för perioden januari till september 202225.11.2022 08:45:00 CET | Pressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline”) publicerar härmed delårsrapporten för perioden januari till september 2022. Nedan följer en kort sammanfattning av delårsrapporten. Fullständig rapport finns tillgänglig på Corlines hemsida samt som bifogad fil. VD Henrik Nittmar kommenterar ”Kvartalet är det starkaste i bolagets historia med 7 MSEK i omsättning och ett positivt resultat efter finansiella poster på strax under 2 MSEK. Efter kvartalets utgång erhåller vi också godkännande att genomföra vår fas 2-studie i Storbritannien.” Ekonomisk översikt över det tredje kvartalet 2022 Nettoomsättningen under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 7 028 KSEK (962).Resultatet efter finansiella poster under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 1 966 KSEK (-2 075). Resultatet per aktie uppgick under det tredje kvartalet 2022 till 0,09 SEK (-0,10). Ekonomisk översikt över perioden januari till september 2022 Nettoomsättningen uppgick till 15 305 KSEK (3 822).Resultatet efter finansiella poster uppgick ti

Beslut av Solidium Oy:s aktieägare om kapitalåterbäring24.11.2022 08:15:14 CET | Pressmeddelande

Solidium Oy:s enda aktieägare den finska staten beslöt den 23 november 2022 att göra en kapitalåterbetalning till den finska staten bestående av teckningsrätten till 8 970 000 Fortum Abp:s nya aktier till ett värde på cirka 133 miljoner euro. Kapitalåterbetalningen delades ur fonden för inbetalt fritt eget kapital den 23 november 2022. Tilläggsinformation: verkställande direktör Reima Rytsölä; ringbud, Inka Virtanen, tfn 010 830 8901 Solidium är ett aktiebolag som i sin helhet ägs av finska staten och vars uppgift är att förstärka och stabilisera det inhemska ägandet i nationellt sett viktiga företag och öka innehavens ekonomiska värde på lång sikt. Solidium är minoritetsägare i tolv betydande börsnoterade bolag: Anora, Elisa, Kemira, Konecranes, Metso Outotec, Nokia, Nokian Renkaat, Outokumpu, Sampo, Stora Enso, Tietoevry och Valmet. Solidiums placeringsförmögenhet är cirka 8,5 miljarder euro. Tilläggsinformation: www.solidium.fi/sv/.