Corline Biomedical AB: Corline erhåller andra utbetalningen från EU-kommissionen

Corline Biomedical AB ("Corline") meddelade i november 2016 att EU-kommissionen beslutat anslå ca 2,4 MEUR (ca 23,1 MSEK) till bolagets kliniska studie inom njurtransplantation med läkemedelskandidaten Renaparin ® . En första utbetalning från H2020-programmet till Corline om ca 1,2 MEUR genomfördes i mars 2017. Corline har nu sammanställt en rapport till EU-kommissionen i vilken framgår att samtliga delmål i projektets första fas är uppnådda. Därmed har kommissionen beslutat om fortsatt stöd och en andra delbetalning om ca 1 MEUR utbetalas inom kort.

Corline erhåller anslaget för att genomföra den planerade kliniska fas 1-studien för Renaparin® som är under utveckling för att förbättra njurtransplantation. Den första projektfasen har bland annat innefattat GMP-produktion av läkemedelssubstansen och upprättande av ansökan om klinisk prövning samt inlämnande av densamma till Läkemedelsverket. Samtliga delmål i den första projektfasen har uppfyllts och rapporteringen om dessa har nu granskats och godkänts av EU-kommissionen. På grundval av denna granskning godkänns projektet för fortsatt finansiering inom projektfas 2, vilket som huvudaktivitet innefattar genomförande av den kliniska prövningen.

Projektbudgeten för Renaparin®-projektet är genom anslaget till 100 % finansierad. Det innebär att samtliga projektkostnader täcks av anslaget, såväl bolagets interna lönekostnader som externa kostnader för konsulter, GMP-produktion och andra externa kostnader, samt att ingen motfinansiering från Corline krävs.

Bolaget uppskattar att marknadspotentialen för Renaparin® uppgår till 4 miljarder SEK på årsbasis för behandling av de ca 35 000 njurar som årligen transplanteras i EU och USA.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar

"Det är ett mycket gott besked vi nu får i och med att EU-kommissionen godkänner vårt H2020-projekt för fortsatt utbetalning inför genomförande av projektfas 2 och den kliniska studien. Godkännandet utgör ett tydligt kvitto på att vi har en kompetent organisation med förmåga att leverera resultat i avancerade utvecklingsprojekt och att vi så här långt har lyckats genomföra Renaparin®-utvecklingen i enlighet med våra mål."

Vid frågor, vänligen kontakta

Henrik Nittmar, VD

E-post: henrik.nittmar@corline.se

Sedermera Fondkommission är Corlines Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Corline Biomedical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 juli 2018.

Corline Biomedical AB arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget planerar kliniska studier inom diabetes typ 1 och njurtransplantation, för vilket Corline även har erhållit särläkemedelsstatus ("Orphan Drug"). Inom ramen för helägda dotterbolaget Corline Pharma AB utvärderas in vivo-administration av Corlines heparinsubstans.

Source: Corline Biomedical AB via Globenewswire

Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics completes enrollment in Phase II study with sevuparin7.1.2019 12:00Pressmeddelande

STOCKHOLM, January 7, 2019. Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics announces that the patient enrollment has been completed in the Phase II study with sevuparin in patients with sickle cell disease (SCD). The results from the study is expected in mid 2019. Modus Therapeutic's randomized, double blind study contains 140 SCD-patients with Acute Vaso Occlusive Crisis (VOC). It compares intravenously administered sevuparin with placebo. The primary endpoint of the study is the demonstration of a reduced time to resolution of patient's VOC. Clincal sites across Europe and the Middle East took part in the study that was conducted in conjunction with Modus Therapeutics' co development partner Ergomed. SCD has a high unmet medical need as there are currently no approved therapies for VOCs. It is an inherited blood disorder that affects between 90,000 to 100,000 patients in the U.S. and is characterized by severely painful VOCs that lead to organ damage due to a lack of o

Stillfront Group rekryterar ansvarig för M&A19.12.2018 12:07Pressmeddelande