NASDAQ OMX

Corline Biomedical AB: Djurstudier visar att Renaparin® förbättrar njurfunktion efter transplantation

Corline Biomedical AB ("Corline") har tillsammans med forskargrupper vid Uppsala universitet och University of Melbourne, Australien, genomfört en preklinisk studie där Renaparin®-behandlade njurar transplanterats till möss. Studien visar att njurfunktionen efter transplantation är signifikant bättre för njurar som behandlats med Renaparin® före transplantation jämfört med kontrollgruppen som inte erhållit behandlingen.

Såsom tidigare presenterats fortskrider utvecklingen av Renaparin®, där målet är att under 2016-2017 slutföra den prekliniska utvecklingen och påbörja kliniska studier. I slutet av 2015 presenterade Corline resultat från en preklinisk studie genomförd på njurar från gris, vilken indikerar att Renaparin® har en mycket bredare användningspotential inom njurtransplantation än vad som tidigare antagits. I december 2015 rekryterades en senior projektledare och i april 2016 registrerade Corline varumärket Renaparin® inom EU.

Corline har tidigare kunnat dokumentera att grisnjurar som behandlats med Renaparin® har en bättre förmåga att filtrera kreatinin, den restprodukt som kontinuerligt bildas i blodet när vi använder våra muskler, än njurar som ej genomgått samma behandling. Kreatinin-nivå i blodet används inom sjukvården som standardmått på njurstatus. Måttet används för transplanterade patienter i synnerhet för att avgöra behovet av dialys under första veckan efter transplantation, vilket definierar försenad igångsättning av njurfunktionen (Delayed Graft Function).

Vid den ovan beskrivna studien i gris mättes njurfunktionen genom att koppla upp njurarna till ett blodpumpande system utanför kroppen. Den nu aktuella mus-studien genomfördes i Melbourne, Australien, och är den första i sitt slag där Renaparin®-behandlingen används på njurar som transplanterats till ett mottagardjur efter behandling, vilket är en modell som mycket nära efterliknar den kliniska situation i vilken Renaparin® skall användas. Totalt omfattade studien 12 djur som följdes under 24 timmar efter transplantation.

Studien är genomförd inom ramen för ett nyligen avslutat BIO-X®/Vinnova-finansierat projekt som pågått i 24 månader och har varit ett samarbete mellan Corline, Uppsala universitet och dess internationella partnernätverk, samt Akademiska sjukhuset i Uppsala. Den prekliniska utvecklingen av Renaparin® utvaldes som ett av fyra av de 58 sökande projekten som erhöll finansiellt stöd. Resultaten från studien kommer att presenteras i sin helhet som en del av en doktorsavhandling vilken framläggs den 3 juni vid Uppsala universitet.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar

"Det är fantastiskt kul att kunna presentera bra resultat från våra djurstudier. Musstudien i Australien är en viktig pusselbit i det totala prekliniska dokumentationspaket vi nu är i färd med att färdigställa. Här kan vi visa att det i en relevant djurmodell finns en tydlig fördel med att behandla njurar inför transplantation. De positiva resultaten från studien, med en behandling av njuren och transplantationen hos djuren som liknar den vi tänker oss att patienterna skall genomgå, innebär ett stort steg framåt för Renaparin ® -projektet."

Sedermera Fondkommission är Corlines Certified Adviser.

För mer information om Corline, vänligen kontakta

Henrik Nittmar, VD

E-post: henrik.nittmar@corline.se

Corline Biomedical AB arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget planerar kliniska studier inom diabetes typ 1 och njurtransplantation, för vilket Corline även har erhållit särläkemedelsstatus ("Orphan Drug"). Inom ramen för helägda dotterbolaget Corline Pharma AB utvärderas in vivo-administration av Corlines heparinsubstans och sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. De nya läkemedelskandidaterna är baserade på samma grundteknologi som de medicintekniska produkterna.

Source: Corline Biomedical AB via Globenewswire

HUG#2004532

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX