Corline Biomedical AB tecknar avtal med CRO-leverantör för fas 2-studie inom njurtransplantation och adderar leverantör av läkemedelssubstans

Corline Biomedical AB (”Corline”) har idag signerat avtal med norska bolaget Smerud, en s.k. clinical research organization (CRO), för leverans av bolagets studie RENAPAIR 02. Corline räknar med att kunna initiera de första transplantationsklinikerna i Europa under slutet av Q3 2022 och förväntar att leverans av läkemedelssubstans till studien sker under Q4 2022.

Läkemedelssubstansen Renaparin® är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation och har tidigare testats i en fas 1-studie på tre transplantationskliniker i Sverige. I studien RENAPAIR 02 kommer substansens effekt att utvärderas utifrån den primära effektvariabeln glomerulär filtreringshastighet (eGFR) tre månader efter transplantation. Totalt ingår 80 patienter i studien, varav 40 kommer att få aktiv substans och övriga utgör kontrollgrupp. 12 transplantationskliniker i Tyskland, Österrike och England deltar.

Avtalet med Smerud markerar en viktig milstolpe på väg mot patientrekrytering i studien. Innan denna kommer igång skall också Corlines ansökan om klinisk prövning (CTA) godkännas av relevanta myndigheter i Europa, transplantationskliniker initieras och kliniskt prövningsläkemedel levereras. Tidigare målbild för studiestart har varit under Q2 2022. Corline har meddelat att Covid-19 medfört störningar i leveranskedjan av läkemedelssubstansen, samt inneburit svårighet för Corline att fysiskt närvara för att minska följderna av störningarna. Sammantaget innebär detta cirka två kvartals försening i förhållande till tidplanen som tidigare meddelats. För att öka säkerheten i leveransen av läkemedelssubstansen har Corline beslutat arbeta parallellt med två leverantörer – dels Abzena i USA, dels RISE i Sverige.

VD Henrik Nittmar kommenterar
Vi har arbetat med Smerud under en förberedelseperiod och upplevt samarbetet som mycket fruktbart. Nu går vi vidare och formaliserar vår relation så att Corline kan få leverans av hela RENAPAIR 02-studien genom Smerud, med fokus på att som ett första steg leverera interimsdata efter halva studietiden. Finansieringen dit är också helt säkrad.

Liksom många andra företag och industrier idag upplever även vi utmaningar i leverantörsleden. Det är frustrerande men vi gör allt i vår makt för att hantera dem. Därför har vi beslutat att parallellt öppna upp en alternativ leverantör genom vår tidigare partner RISE i Södertälje. Detta borgar för en minimering av tiden fram till patientrekrytering. Det är samtidigt viktigt att konstatera att vår grundsyn på Renaparin® är orubbad och att leveranserna av CHS™ för Corlines medicintekniska affär inte alls påverkas av leveranssituationen för vår läkemedelssubstans.”

För mer information om Corline, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB
Telefon: +46 (0)8-121 576 90
E-post: certifiedadviser@redeye.se

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Dessutom genomförs prekliniska studier inom lungtransplantation för Renaparin®. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har nyligen tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

Karolinska Developments portföljbolag Svenska Vaccinfabriken presenterar vetenskapliga framsteg vid internationell konferens27.6.2022 16:24:57 CEST | Pressmeddelande

STOCKHOLM, SVERIGE 27 juni 2022. Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) meddelar idag att portföljbolaget Svenska Vaccinfabriken har presenterat prekliniska studiedata som indikerar att bolagets terapeutiska vaccinkandidat SVF-001 har potential att framkalla ett immunsvar i en preklinisk sjukdomsmodell av hepatit B. Resultaten presenterades den 25 juni vid EASL International Liver CongressTM 2022. Svenska Vaccinfabriken utvecklar terapeutiska proteiner och DNA-vacciner mot bland annat hepatit B. Terapeutiska vacciner har, till skillnad från förebyggande vacciner, potential att bota redan infekterade patienter. Kroniska infektioner orsakade av hepatit B-virus (HBV) är en viktig underliggande faktor till svåra leversjukdomar och cancer. Idag lever fler än 250 miljoner människor världen över med kronisk hepatit B och på grund av bristen på botemedel är behovet av effektiva behandlingar mycket stort. Ett vanligt kännetecken för kroniska hepatitinfektioner är virusets förmåga at

Arcoma vinner viktig upphandling i Finland. (MAR)27.6.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

2022-06-27 PRESSRELEASE Arcoma vinner viktig upphandling i Finland. Arcoma AB har vunnit viktig upphandlingpå upp till 6Arcoma Precision i5-system till ”HUS Medical Imaging Center” i Finland.Tre av systemen kommer att installeras under 2022 och kontraktet har en option på ytterligare tre system för installation under 2023. Det totala ordervärdet är upp till cirka 7,5MSek, beroende på tillval och optioner. Upphandlingen är vunnen av Lifemed Medical Systems som är Arcomas distributör och samarbetspartner i Finland och slutkunden är ”HUS Medical Imaging Center” som är en del av Helsingfors universitetssjukhus. "Vi är mycket glada över denna möjlighet att leverera dessa system till HUS, tillsammans med vår partner Arcoma. Ergonomi, patientsäkerhet och bra bildkvalitet var nyckelfaktorerna i detta anbud och Precision i5 är en perfekt lösning för att möta dessa behov ”, säger Mikko Isoviita, Sales Manager Lifemed Medical Systems. "Det är mycket glädjande att vi genom Lifemed vunnit denna upp