Corline Biomedical AB:Tilläggsavtal med Kardium säkrar finansieringen under utvecklingsfasen

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”bolaget”) och Kardium har kommit överens om ett tilläggsavtal till det befintliga licens- och leveransavtal bolagen tecknade i september 2020. Kardium förbinder sig nu att göra kvartalsvisa betalningar till Corline motsvarande ca 3,7 MSEK årligen, för att säkerställa de order som Kardium lägger hos Corline, både vad gäller coating-reagenser och tjänster. Tilläggsavtalet innebär vidare att Kardium bär kostnaden för en årlig grundavgift (”maintenance fee”) om 130 000 USD som skall täcka resursuppbyggnaden i Corline. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april 2022.

Kardium utvecklar en ny form av ablationskateter, the Globe® Mapping and Ablation system, som används för att behandla förmaksflimmer genom att förändra elektriska signaler i sektioner av hjärtat. 37 miljoner människor i världen lider av förmaksflimmer och genom ablationsbehandling minskar risken för ventrikelflimmer och plötsligt hjärtstopp hos denna patientgrupp.
Kardium säljer idag en icke-coatad version av sin produkt Globe® Mapping and Ablation System i Europa och skall lansera den CHS™-coatade versionen i USA, Kanada och Europa när myndighetsgodkännande erhållits. I detta syfte driver Kardium kliniska studier i såväl Kanada som Tjeckien och tidigare i år rapporterade bolaget lyckade resultat i den kanadensiska studien.

CHS™-ytan ökar säkerheten vid användandet av Globe®-systemet genom att minska trombosrisken under proceduren som kan vara upp till flera timmar. För behandling med ablationskateter har rapporterats kliniska risker relaterade till blodproppsbildning under själva proceduren.

Corline räknar med att försäljningspotentialen i kontraktet med Kardium överstiger 50 MSEK årligen vid fullt ut lanserad produkt.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Vi ser mycket positivt på det tilläggsavtal vi nu tecknar med Kardium. Vi ökar intäkterna i vår medicinteknikaffär ytterligare och kan bättre planera vår resursuppbyggnad för att möta kraven på organisationen inför kommersiell lansering av Kardiums och andra kunders produkter. Genom tilläggsavtalet signalerar Kardium också en ökad tilltro till det kommersialiseringsprogram man driver, vilket stärker Corlines tro på möjligheten att realisera intäkts- och intjäningspotentialen i kundrelationen”.

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB
Telefon: +46 (0)8-121 576 90
E-post: certifiedadviser@redeye.se

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har tecknat avtal om samarbete med ett antal medicinteknikbolag i USA och Kanada för sin antitrombotiska ytbehandlingsteknik. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

Elanders publicerar datum för delårsrapport januari-september 2022 och telefonkonferens26.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elanders publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2022 måndagen den 17 oktober kl. 13:00 (svensk tid), följt av telefonkonferens kl. 15:00 (svensk tid) med vd och koncernchef Magnus Nilsson samt ekonomidirektör Andréas Wikner. Vi bjuder in fondförvaltare, analytiker och media att delta i telefonkonferensen. Se nedan detaljer för att delta i konferensen. Använd länken ”CLICK TO JOIN” nedan, 5-10 minuter före starttid, för att ansluta till telefonkonferensen. Du kommer att bli ombedd att ange telefonnummer och registreringsinformation. Vårt konferenssystem kommer därefter att ringa upp dig på det telefonnummer du anger och placera dig i telefonkonferensen. Observera att länken blir aktiv först 15 minuter före evenemanget. CLICK TO JOIN Använd länken ovan för det enklaste sättet att ansluta till telefonkonferensen eller använd ett av telefonnumren nedan: Sverige: +46 (0)8 5664 2754 Tyskland: +49 (0)69 22222 5195 Storbritannien: +44 (0)330 165 3641 USA: +1 646-828-8082 Kod: 549057 Age

Corline Biomedical AB: CHS™ på BIOMEDevice i Boston 28-29 september23.9.2022 11:48:13 CEST | Pressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”Bolaget”) kommer att delta som utställare på BIOMEDevice i Boston, USA i nästa vecka. Målet är att öka kännedomen om CHS™ och knyta nya kundkontakter på den viktiga amerikanska marknaden. Den amerikanska medicinteknikmarknaden utgör 40 % av de totalt 500 miljarder USD som den globala marknaden för medicinteknik uppskattas omsätta. USA är därför ett naturligt fokus för Corline och några av bolagets viktigaste kunder är bolag med hemvist i landet. För att ytterligare exponera CHS™-erbjudandet på denna marknad kommer Corline att delta på BIOMEDevice i Boston under nästa vecka. BIOMEDevice samlar mer än 1500 deltagare och över 200 utställare från framför allt östra USA. Såväl ingenjörer, affärsutvecklare och management-personal representerar deltagande leverantörer och kunder på mässan. Gemensamt för dessa är fokus på utveckling och lansering av innovativa medicinteknikprodukter. Corline Biomedical tillverkar och säljer sin antitrombotiska produkt CH