Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Cornelia Jakobs och Petra Marklund till Göteborgs Kulturkalas och Climate Live

Med drygt två veckor kvar till årets Kulturkalas är det klart att Petra Marklund och Cornelia Jakobs kommer att spela under Climate Live på Kungstorget den 1 september.

Cornelia Jakobs och  Petra Marklund. Foto: Anna-Lena Ahlström & Johanna Pettersson.
Cornelia Jakobs och Petra Marklund. Foto: Anna-Lena Ahlström & Johanna Pettersson.

Första dagen på Kulturkalaset hålls klimatgalan Climate Live på Kungstorget i Göteborg. Konserterna, som arrangeras av ungdomar i Fridays For Future-rörelsen, görs för att skapa medvetenhet om klimatkrisen som rättvisefråga och få fler att se sin plats i klimatrörelsen.

Sedan tidigare är det klart att bland andra Isak Danielson och Maxida Märak kommer att spela på Climate Live. Nu ansluter också Petra Marklund och Cornelia Jakobs till lineupen som tillsammans med klimatforskare och aktivister kommer ta plats på scenerna.

Artister och talare Climate Live i Göteborg
Cornelia Jakobs, Petra Marklund, Isak Danielson, Maxida Märak, Paula Jivén, Drag performance av Status Queer, Dansperformance av Twisted Feet, Bongo Riot. Levi Karvonen, Sáminuorra, Ahmad Hussein, palestinsk aktivist, Alasdair Skelton, klimatforskare, Karolina Carlsson, klimataktivist, Nastaran Zargari, Jordens Vänner, Rebekah Krebs och Nønne Engelbrecht, Myright, Alice Gimbro Frisk, Fridays For Future Göteborg. Programledare: Danny Lam och Ina Dowland Herrera.

Musik i dagarna fyra
Under Kulturkalasets alla dagar, 1–4 september, kommer flera artister att hålla spelningar. Utöver de som är med under Climate Live blir det även bland annat Göteborgs symfoniker, Daniel Adams-Ray, Ana Diaz, Hurula, Timbuktu & Damn! och Sensommar med Mix Megapol med bland andra Arvingarna och Linnea Henriksson.

Om Göteborgs Kulturkalas
Den 1–4 september kan du ta del av Göteborgs Kulturkalas, en hållbar stadsfestival som är gratis och öppen för alla. Hela programmet finns på kulturkalaset.se. Under festivalens paraply samlas många aktörer och arrangörer för att bjuda på både stora och personliga upplevelser. Allt från folkkära artister, nycirkus, barnteater och utomhusbio, till nya matupplevelser och möjligheten att själv prova på olika aktiviteter – här finns något för alla smaker och åldrar. I år genomförs festivalen både i centrala stan och på nya spännande platser, typiska för Göteborg. Göteborgs Kulturkalas vill bidra och inspirera till en positiv förändring i samhället och har gjort hållbarhet till en del av sitt dna. www.kulturkalaset.se

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Bolagets uppdrag är att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Här är de nominerade till Årets vinjettfilm –publikomröstningen startar idag2.9.2022 07:34:25 CEST | Pressmeddelande

I våras utlyste Göteborg Film Festival tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum en tävling där vinnaren får utforma den mest sedda och omdiskuterade filmen på Göteborg Film Festival: vinjettfilmen. De inskickade bidragen har varit många, ambitiösa och kreativa så urvalsjuryn har haft ett svårt arbete att koka ned de nominerade till sex finalister. Men nu är det gjort och det har blivit dags för publiken att vara med och rösta fram vinnaren!

Matupplevelserna du inte får missa på årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas23.8.2022 14:30:42 CEST | Pressmeddelande

Årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas 1–4 september genomsyras av extra många matupplevelser för både stora som små. Upplev Sveriges största Street Food Festival med ett 170-tal utställare där även finalen i Street Food SM avgörs. Smaka på framtidens mat i Bältesspännarken där Urban Food Space bjuder in till hållbara smakprov och samtal om långsiktig matutveckling.