Tyska Turistbyrån

Corona dämpar tysk incomingturism längre än väntat

Dela

Uppdaterad studie från Tourism Economics på uppdrag av DZT – återhämtningsfas längre än förväntat – volymerna innan krisen uppnås först 2024 – fritidsresor av stor vikt för återhämtningen – stabil konkurrensposition i Europa

Königstein: utsikt över floden Elbe och Sächsische Schweiz. FOTO: © Fotolia / Stanislav Samoylik
Königstein: utsikt över floden Elbe och Sächsische Schweiz. FOTO: © Fotolia / Stanislav Samoylik

Effekterna av Coronapandemin kommer att prägla den tyska incomingturismen längre än man tidigare antagit. Denna slutsats framgår i den uppdaterade studien från Tourism Economics som på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har analyserat pandemins inverkan på resmålet Tysklands 19 viktigaste källmarknader.

I början av juni förutspådde analytikerna en minskning av de internationella övernattningarna i Tyskland med 46,2 miljoner jämfört med föregående år, och en minskning av inkomster från turismkonsumtion med 17,8 miljarder euro. Baserat på de senaste uppgifterna från början av oktober förutspår Tourism Economics nu en minskning av antalet övernattningar med 51,2 till 38,1 miljoner och en minskning av inkomst från turismkonsumtion med 18,7 miljarder euro.

Juni-prognosen förutspådde en fullständig återhämtning av tysk incoming under de kommande fyra åren, men enligt nuvarande beräkningar kommer man i slutet av 2023 endast ha uppnått en återhämtningsnivå på upp till 86,4 procent av incomingvolymerna för 2019.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Den nuvarande situationen på de europeiska källmarknader som är särskilt viktiga för tysk incomingturism, men också utvecklingen i de tyska städerna, tydliggör att återhämtningsfasen antagligen kommer att ta flera år. Det är därför viktigare än någonsin att med hjälp av kontracyklisk marknadsföring knyta kunderna till sig på lång sikt och att fortsätta att synliggöra Tysklands styrka som varumärke och som resmål.

Snabbare återhämtning för europeiska källmarknader

Den detaljerade prognosen för härkomstregionerna för potentiella tysklandsresenärer bekräftar det grundläggande uttalandet från juni om att de europeiska källmarknaderna är mer benägna att återhämta sig än de utländska marknaderna. Rangordningen för de största källmarknaderna för tysk incoming består även under Coronakrisen: De viktigaste källmarknaderna år 2020 är fortsatt Nederländerna, följt av Schweiz, USA, Storbritannien och Österrike.

De långsiktiga prognoserna för efterfrågan i utlandet är dock mer återhållna än i juni i år. Enligt de senaste analyserna kommer Europa att underträffa förväntningarna med minus 9,4 procent för internationella övernattningar i Tyskland år 2023, och efterfrågan från de transatlantiska regionerna ligger fortsatt i det negativa området med minus 24,6 procent. Följaktligen skulle det sammanlagda resultatet för 2023 förbli negativt med minus 13,6 procent. Relistiskt sett kommer incomingsiffrorna från 2019 först att kunna uppnås år 2024.

Affärsresemarknaden står inför stora utmaningar

Tourism Economics uppdaterade analyser bekräftar i det stora hela det tidigare antagandet att affärsresesegmentet återhämtar sig långsammare än fritidsresesegmentet. För år 2023 är ligger återhämtningsprognoserna för segmentet affärsresor på minus 26 procent betydligt sämre till än segmentet fritidsresor som ligger på plus fem procent.

Tyskland bibehåller sin konkurrensposition

Enligt aktuella analyser har Tyskland en utmärkt position i konkurrensen mellan europeiska destinationer under krisåren. För 2023 förutspår Tourism Economics en andraplats för Tyskland efter Spanien med Italien, Frankrike och Storbritannien på tredje, fjärde och femteplats.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Königstein: utsikt över floden Elbe och Sächsische Schweiz. FOTO: © Fotolia / Stanislav Samoylik
Königstein: utsikt över floden Elbe och Sächsische Schweiz. FOTO: © Fotolia / Stanislav Samoylik
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum