Corona ger flexiblare av- och ombokningsregler vid utlandsresor

I och med oron för coronaviruset och den effekt som detta ger på nybokningar av resor med avresa inom de närmaste månaderna, erbjuder nu flertalet reseaktörer mer generösa av- eller omboknings-regler vid utlandsresor. Resenärerna kan känna sig trygga att boka sin resa, men ha optionen att ändra sig senare. I de flesta fall gäller de nya reglerna vid nya bokningar, med vissa undantag.

- Coronavirusets spridning innebär just nu en osäkerhet, vilket gör att fler resenärer än tidigare har avvaktat med att boka sin vår- eller sommarresa. Med dessa nya flexibla och generösa om- eller avbokningsmöjligheter kan man boka in semesterresan, utan att behöva oroa sig för att behöva ställa in utan att få pengar tillbaka, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

I takt med att coronaviruset under den senaste månaden har fått spridning utanför epicentrum i Kina har efterfrågan på utlandsresor sjunkit, men däremot har efterfrågan på av- och ombokningsbara utlandsresor istället ökat. Fler och fler svenska resenärer väljer att boka flexibla biljetter, eller lägga till speciella av- och ombokningsprodukter.

- Vi har sett en tydlig ökning i efterfrågan på vår produkt TicketGaranti, som ger resenären möjlighet att av- eller omboka utlandsresan av vilken anledning som helst, upp till tre timmar innan avfärd. Detta ger en viktig trygghet, säger Katarina Daniels.

Av- och ombokningsregler för nya resebokningar

Avbokningsbar biljett innebär rätt att ställa in resan och få pengar tillbaka, ombokningsbar biljett innebär rätt att ändra resans datum.

Följande flygbolag tar inte ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare flygbiljett betalar resenären mellanskillnaden):

• Air France/KLM: nybokningar t o m 31 mars, för avresor t o m 31 maj.
  • British Airways: Ingen ombokningsavgift på nybokningar t o m 16 mars, för samtliga avresor.
  • SAS: nybokningar t o m 19 mars, för avresor t o m 31 augusti.
  • Singapore Airlines: nybokningar t o m 31 mars, för samtliga avresor.
  • Thai Airways: nybokningar t o m 31 mars, för avresor t o m 30 september.
  • Turkish Airlines: nybokningar t o m 24 mars, för avresor t o m 31 december.
  • Qatar Airways: nybokningar t o m 27 juni, för avresor t o m 30 juni.

Följande charterbolag tar inte ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa betalar resenären mellanskillnaden):

• Apollo: nybokningar t o m 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan den 13 april – 4 oktober.
  • Detur: nybokningar t o m 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa för samtliga resor.
  • TUI: nybokningar tillsvidare, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan den 1 april – 31 oktober.

Följande charterbolag tar inte ut någon om- eller avbokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa betalar resenären mellanskillnaden):

• Airtours: nybokningar t o m 31 mars, öppet köp (full återbetalning) för avresor t o m 31 oktober fram till 28 dagar innan avresa.
  • Ving: nybokningar tillsvidare, fri av- eller ombokning på alla resor med avresa fram t o m 31 oktober.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.

Split går om Mallorca som mest bokade resmål i sommar24.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Fler svenskar än i fjol vill resa utomlands i sommar, och resebokningarna ökar med knappt 12 procent. Den nutida klassikern Split, som är inkörsporten till Kroatiens alla ljuvliga sol- och badresmål, tar över som det mest bokade resmålet efter Mallorca, som under lång tid legat på plats nummer ett. Även Bangkok ökar rejält, men Lissabon är dock sommarens främsta reseraket, enligt ny statistik från Ticket.