Corona-krisen: Upphäv den nya returpappersförordningen!

TU – Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter, Gratistidningarnas Förening och Grafiska Företagen begär i dag i en gemensam skrivelse till regeringen att den omgående beslutar om ett upphävande av den nya returpappersförordningen och producentansvaret för returpapper.

- Med den nu inträffade coronakrisen blir situationen akut. Branschen kan helt enkelt inte åta sig de omfattande åtaganden, investeringar och successivt ökande kostnader som en implementering av förordningen nu kräver, skriver organisationerna.

Organisationerna föreslår också att det nuvarande producentansvaret för returpapper ska gälla t o m 2020-12-31 och att man, i samråd med branschen, diskuterar formerna och förutsättningarna för returpappersinsamlingen för tiden efter det.

Hela skrivelsen med tillhörande faktabilaga medföljer som bilagor.

Kontakt:

Jan Fager, tf VD, TU – Medier i Sverige, 070-069 00 31

Covid-19 och konsekvenserna för nyhetstidningar20.3.2020 14:20:31 CETPressmeddelande

Sverige utsätts just nu för en svår påfrestning på grund av infektionssjukdomen covid-19. Dagspressen, organiserad i branschorganisationen TU – Medier i Sverige (TU), har för miljoner svenska mediekonsumenter en samhällsviktig roll som nyhetsförmedlare och opinionsbildare i text, ljud och bild. TU anser att det är nödvändigt att omedelbart agera för att säkerställa en fortsatt nyhetsförmedling och opinionsbildning till allmänheten.