Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Sabina Joyau - näringspolitisk chef

-Den svenska strategins målsättning att skydda de äldre motsvarades inte i handling från myndigheternas sida. För framtiden måste det finnas ett beredskapslager för skyddsutrustning, testning och smittspårning och tydliga och enhetliga riktlinjer från myndigheter. Vi ska lära oss av det som hände för att förbättra kvaliteten i hela den svenska äldreomsorgen, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har i en rapport och en kompletterande analys tittat på äldreomsorgens förutsättningar för att kunna hantera en pandemi. Vårdföretagarna har analyserat data från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen samt en kompletterande enkät till 133 äldreboenden med nära 7000 äldre i 62 kommuner.

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna

Sabina Joyau - näringspolitisk chef

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.