Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Sabina Joyau - näringspolitisk chef

-Den svenska strategins målsättning att skydda de äldre motsvarades inte i handling från myndigheternas sida. För framtiden måste det finnas ett beredskapslager för skyddsutrustning, testning och smittspårning och tydliga och enhetliga riktlinjer från myndigheter. Vi ska lära oss av det som hände för att förbättra kvaliteten i hela den svenska äldreomsorgen, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har i en rapport och en kompletterande analys tittat på äldreomsorgens förutsättningar för att kunna hantera en pandemi. Vårdföretagarna har analyserat data från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen samt en kompletterande enkät till 133 äldreboenden med nära 7000 äldre i 62 kommuner.

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna

Sabina Joyau - näringspolitisk chef

Välkommen uppräkning av assistansschablonen14.9.2020 11:38:17 CEST | Pressmeddelande

Den statliga schablonersättningen för personlig assistans höjs med 3,5 procent i budgeten för 2021. Det meddelades igår söndag. Beskedet är välkommet. Under flera år har den procentuella uppräkningen av schablonersättningen understigit kollektivavtalade löneökningar och allmänna kostnadsökningar i samhället. Det innebär att den andel av schablonen som går till annat än personliga assistenters löner – arbetsledning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsmiljöarbete exempelvis – har minskat under flera års tid.