Coronakrisen – så agerar fastighetsägarna i Skåne, Kronoberg och Blekinge

Åtta av tio fastighetsägare i Skåne, Kronoberg och Blekinge har vidtagit, eller planerar att vidta åtgärder för att stötta lokalhyresgäster som drabbats av Coronakrisen. Det visar en undersökning som Fastighetsägarna Syd har gjort bland 570 medlemsföretag i regionen. Hälften av fastighetsbolagen menar också att deras eget fastighetsbolag kommer att påverkas i stor omfattning av krisen.

Regeringens stödpaket på cirka 5 miljarder kronor till utsatta branscher förutsätter att hyresvärdar bidrar med minst lika mycket som staten. Enkätundersökningen, som är en ögonblicksbild, visar att flera åtgärder görs redan idag.

– Många av de verksamheter som drabbats hårdast tillhör våra medlemsföretags viktigaste hyresgäster. Därför är utbrottet också en kris för den svenska fastighetsbranschen, säger Susanne Rikardsson, vd, Fastighetsägarna Syd.

De åtgärder som de tillfrågade fastighetsägarna har genomfört eller planerar att genomföra handlar t ex om övergång från kvartalshyra till månadshyra, uppskov på hyran i olika former, hyresreduktioner eller hyresfria månader.

– Denna kris påverkar många företag och det är uppenbart att vi inte har sett slutet på drabbade branscher. På samma sätt som butiker är beroende av sina kunder, är fastighetsägare beroende av sina hyresgäster eftersom hyran är den enda intäkten, säger Susanne Rikardsson, vd, Fastighetsägarna Syd.

I enkätundersökningen svarar 42 procent av fastighetsägarna att de har lokalhyresgäster som inte har betalat hela eller delar av avtalad hyra vid det senaste månadsskiftet.

– Undersökningen visar att det finns en stark vilja att hjälpa sina kunder. Fastighetsföretag vill självklart stötta sina hyresgäster så att de finns kvar när krisen är över. Men det kan inte ensidigt handla om att bara sluta att betala hyran utan det måste bygga på samarbete och samförstånd. Det är vårt gemensamma ansvar att se till att den levande staden finns kvar även efter Covid-19, säger Susanne Rikardsson.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.

Äntligen utreder regeringen den sociala bostadspolitiken8.5.2020 13:58:16 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har beslutat tillsätta en utredning om en social bostadspolitik som ska hjälpa fler in på bostadsmarknaden. Hålen i dagens skyddsnät har blivit både fler och större. Den sociala bostadspolitiken behöver bli mer träffsäker och med dagens besked finns förutsättningar att skapa en bättre modell som ger de mest utsatta större möjlighet att finna ett tryggt boende.