Coronakrisen slår mot Stockholms DNA

Coronaviruset verkar leda till förödande konsekvenser för Stockholms företag. Besöksnäringen drabbas extra hårt.

Stockholm. Foto: Raphael Andres, Unsplash, CC-licens.

Det pågående virusutbrottet skapar stor oro för både samhället och näringslivet. Seniorekonomen Stefan Westerberg från Stockholms handelskammare menar att krisen slår hårdast mot de branscher som går ut på att människor möts.

”Stockholm går i grunden ut på täthet, att många människor finns på en liten plats och det är det som är osäkerheten just nu”, säger han.

Företag med mindre marginaler är mer utsatta. Samtidigt menar han att storleken på Stockholmsföretagen spelar mindre roll i nuläget, regeringens agerande är i stället avgörande.

”Det är viktigt att politiken kommer in och ser till att företagen kan övervintra en period av sämre tider och att det inte leder till onödigt mycket varsel.”

Westerberg berättar att det är svårt att ställa prognoser eftersom de i stor utsträckning baseras på historisk data som kan ligga flera månader efter. Det skapar problem när prognoser ska ställas om coronaeffekterna på näringslivet. Han menar att en del prognoser nästan verkar vara för optimistiska och att det finns en risk för negativ tillväxt under 2020.

Stockholm. Foto: Raphael Andres, Unsplash, CC-licens.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.