Coronapandemin har påverkat idrottsföreningarna i Stockholmsdistriktet kraftigt

Coronapandemin har slagit hårt mot hela det svenska samhället och idrottsrörelsen är inget undantag. En majoritet av idrottsföreningarna har påverkats kraftigt i sin träningsverksamhet, negativt ekonomiskt och med ett större medlemstapp än normalt. Kampsportsföreningarna har drabbats särskilt hårt.

RF-SISU Stockholm beslutade i inledningen av Coronapandemin att det är viktigt att få mer kunskap om hur våra idrottsföreningar i Stockholmsdistriktet påverkas. Detta för att kunna peka på var olika typer av insatser och stöd behövs mest. Därför anlitades konsultföretaget Sweco för att genom en enkätbaserad undersökning ta fram en rapport gällande hur idrottsrörelsen har påverkats under pandemins första fyra månader.

Svaren från idrottsföreningarna visar bland annat:

✔️Att två av tre föreningar anger att de påverkats ekonomiskt av krisen.

✔️Idrotter som har påverkats mer ekonomiskt än snittet är badminton, fotboll, friidrott, gymnastik, handboll, kampsport och simidrott.

✔️Idrotter som drabbats av att mycket fler medlemmar än normalt har slutat är: Boxning (66% av idrottsföreningarna), budo kampsport (55%), karate (52%) och Taekwando (67%). Andra idrotter som anger att de tappat fler medlemmar än normalt är badminton, bordtennis, brottning, cricket, gymnastik, cheerleading, konståkning och judo.

✔️Varannan golfförening berättar att de fått fler nya medlemmar än normalt. Andra idrotter där föreningarna ser en ökning är kanot, orientering och segling.

”Coronapandemin har haft stor påverkan på idrottsrörelsen. Vi ser att det krävs riktade åtgärder mot olika delar av idrottsrörelsen. Något som vi saknar i många kommuner är akut stöd till de idrottsföreningar som har egna dyra hyreskontrakt samtidigt som de tappar medlemmar.” säger Cinnika Beiming, distriktsidrottschef på RF-SISU Stockholm.

Läs en längre artikel samt hela rapporten här

Kontaktperson RF-SISU Stockholm
Roger Vintemar
roger.vintemar@rfsisu.se

RF-SISU Stockholms uppdrag är att utveckla, utbilda, företräda och stödja idrottsföreningarna samt Specialdistriktsförbunden i Stockholmsdistriktet. Vi är landets största distrikt med 3400 föreningar. Vår uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för idrotten i distriktet.