Coronapandemins effekter oroar byggföretagen mest

Coronapandemins effekter på affärerna är det som oroar Byggföretagens medlemsföretag mest. Hela 55% av alla medlemsföretag känner en oro inför framtiden som en följd av den ekonomiska osäkerhet som pandemin skapar. Det visar Byggföretagens senaste Byggbarometer.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen

- Det bästa sättet för Sverige att övervinna krisen är att fortsätta bygga. Nu är det särskilt viktigt att offentliga investeringar säkerställs. Regeringen behöver också se hur man kan öka möjligheterna för fler att köpa en bostad, exempelvis genom att slopa skärpta amorteringskrav och mildra kreditrestriktionerna. Så kan vi på riktigt få fart på byggandet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

​​​​​​​Enligt Byggbarometern upplever 66% av medlemsföretagen minskad orderingång i hög eller viss utsträckning. 29% upplever finansierings- eller likviditetsproblem. Av barometern framgår även att 15% av medlemsföretagen har tvingats varsla personal. 14% svarar att de ännu inte varslat, men kan komma att behöva göra det.

Coronapandemin är inte det enda som bekymrar Byggföretagens medlemsföretag. 19% av företagen oroar sig för osund konkurrens och 14% för kompetensbrist.

Byggbarometern besvarades av 565 medlemsföretag hos Byggföretagen. Undersökningen gjordes under perioden 13-20 januari 2020.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Hon blev Årets byggkvinna 202123.4.2021 14:04:01 CEST | Pressmeddelande

Emmalena Andersson, plåtslagare och byggchef, kan nu även titulera sig Årets byggkvinna 2021. Emmalena har i sin roll som plåtslagare och byggchef bidragit till en bättre arbetsmiljö på såväl plåtföretaget som hon är verksam i som i branschen. Hon arbetar med viktiga områden som psykosocial hälsa, mobbing och trakasserier för att skapa en bättre bransch. Utöver det arbetar hon nära utbildningsorganisationer för att säkra kompetensen till byggbranschen.