Coronasäkra aktiviteter på PRO:s friluftsdag

Att komma ut i naturen och att göra det tillsammans med andra har nog aldrig varit så viktigt som nu. Idag, den 21 oktober, anordnar PRO en nationell friluftsdag med stöd av Friluftsfrämjandet. Tillsammans jobbar vi för ökad folkhälsa och livsglädje.
FOTO: Anneli Nygårds

- En av PRO:s viktigaste uppgifter är att skapa gemenskap mellan människor. Att anordna den här friluftsdagen runtom i hela landet är en del i detta arbete, samtidigt som vi som organisation bidrar till att stärka folkhälsan hos landets äldre, säger Christina Tallberg, ordförande i PRO.

Under coronapandemin har PRO fått ställa om och flytta ut mycket verksamhet. I en enkät som PRO har gjort bland sina föreningar uppger hela 92 procent av de svarande att de har ställt om sin verksamhet med anledning av coronaviruset. En stor del i detta är att föreningarna i större utsträckning än tidigare har anordnat utomhusaktiviteter.

- Vi vill vara en resurs för våra medlemmar vad gäller att hålla igång och att röra på sig. Vi utvecklar våra aktiviteter och hoppas, i samarbete med Friluftsfrämjandet, kunna bli ännu bättre på att tillsammans komma ut i naturen och även få nya kunskaper, säger Christina Tallberg.

PRO:s föreningar kommer under friluftsdagen att erbjuda coronasäkra aktiviteter såsom femkamp, vandring, kast med liten handväska, ploggning, stavgång eller pilkastning.

- Kanske har friluftsliv aldrig varit så viktigt som just nu. Att kunna erbjuda PRO:s medlemmar lokala aktiviteter för ökad folkhälsa i pandemitider är en självklarhet för oss och många av våra lokalavdelningar och ledare, säger Lars Lundström, generalsekreterare Friluftsfrämjandet.

När covid-19-krisen drabbade vårt samhälle och allt förändrades fanns naturen där och erbjöd ett tryggt livsrum för stillsamma stunder, för vandrande möten, för motion och för lek. För att stärka folkhälsan, livsglädjen och respekten för naturen så genomför Friluftsfrämjandet under 2020, utöver ordinarie verksamhet, kraftsamlingen ”Ett äventyr extra” som syftar till att erbjuda 1 000 extra äventyr, samt flertalet kampanjer med inspiration för friluftsliv och information om allemansrätten.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, e-post: sten.soderberg@pro.se,
telefon: 08-701 67 10

FOTO: Anneli Nygårds

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.