Coronaviruset är förödande för Stockholms restauranger

En av de hårdast drabbade branscherna för coronakrisen är mat- och restaurang. När allt fler arbetar hemifrån och det avråds från social kontakt blir det svårt att bedriva verksamheten som vanligt. ”Den situation vi står inför är den allvarligaste jag har varit med om någonsin”, säger PONTUS FRITHIOF, vd och grundare till Pontus Group, till EFN Ekonomikanalen.

Tom restaurang. Foto: Mitchell Hollander, Unsplash, CC-licens.

Pontus Frithiof har bedrivit restaurangverksamhet i Stockholm sedan 90-talet och uppger att konsekvenserna blir stora när kassaflödet helt försvunnit.

”Jag tror att vi kommer att se allt i från konkurser redan den här veckan till att det kommer att dröja några månader.”

Att flera stödpaket lanserats för att rädda företag från konkurser och lätta de akuta likviditetsproblemen är enligt Pontus Frithiof bra kortsiktigt men utgör ett problem när pengarna så småningom ska betalas tillbaka.

”På lång sikt är jag inte säker på att det är tillräckligt”, säger han och fortsätter att han hellre sett efterskänkningar på skatter och avgifter.

Själva har företaget dragit in på ordrar och all extrapersonal har sagts upp. Dessutom har personal permitterats. Men om det är tillräckligt är svårt att förutse.

”Som det ser ut nu är kostnaderna många gånger större än intäkterna och det kommer att bli väldigt, väldigt svettigt.”

Tom restaurang. Foto: Mitchell Hollander, Unsplash, CC-licens.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Så kan ekonomin bli efter coronakrisen3.4.2020 15:20:18 CESTBlogginlägg

SUSANNE ARVIDSSON, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, beskriver tiden vi befinner oss i som "surrealistisk" och med "oerhört mycket osäkerhet och risk". Krisen kommer att skapa bestående beteendeförändringar och det gör att det inom näringslivet nu krävs förmåga till nytänkande, menar hon. ”Vi kan inte bara ställa om mot hållbarhet utan vi måste också fundera på vad vi har för kunnande och färdigheter som i stället kan utnyttjas till att producera något som i dag efterfrågas.”