Tyska Turistbyrån

Coronavirusets möjliga konsekvenser för tysk incomingturism – DZT planerar marketing recovery-program

Dela

Stockholm den 02 mars 2020 – Utvecklingen inom turismnäringen efter coronavirusets utbrott och de medföljande reseinskränkningarna kommer även att påverka den tyska incomingturismen under de kommande månaderna. Hur omfattande tillbakagångar som är att vänta från den kinesiska marknaden och hur länge det kommer att pågå, kommer enligt Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) till stor del bero på vilken effekt de kinesiska myndigheternas administrativa åtgärder i praktiken får, men även hur långt viruset breder ut sig och under hur lång tid, och vilka följder krisen får för den kinesiska nationalekonomin.

© Fotolia / 06photo
© Fotolia / 06photo

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Vi arbetar för högtryck med att analysera coronavirusets följder för tysk incomingturism. I dialog med flera europeiska konkurrenter har vi beslutat oss för att förskjuta de planerade kampanjerna till den andra hälften av 2020. Via våra representanter i Peking står vi i tät kontakt med den kinesiska reseindustrin för att kunna anpassa starten av marknadsföringsåtgärderna enligt det rådande läget. Vi måste satsa på flexibilitet och innovativ marknadsföring för att tysk incomingturism fortsatt ska kunna ta del av den stora potential som den kinesiska marknaden utgör. Vi har inga planer på att dra oss tillbaka från marknaden, tvärtom. Med tanke på den positiva syn resenärer från Kina har på reslandet Tyskland, sänder vi en viktig signal genom att istället satsa på intensiva, målgruppsinriktade kommunikationsåtgärder och vi arbetar i nuläget på ett Kina-recovery-program.

DZT:s fortlöpande marknadsbedömning baseras på analyser av olika datakällor, på jämförelser med förloppet under SARS-pandemin 2002-2003, på prognoser från internationella turismorganisationer samt på bedömningar från turismpartners både utomlands och på hemmaplan.

Tre scenarier 2020 baserade på analyser av Tourism Economics på uppdrag av ETC

Tourism Economics, ett dotterbolag till Oxford Economics, uppskattar att följderna av coronaviruset kommer att bli större men mer kortlivade än vid SARS-pandemin år 2003. Utifrån kinesernas ökade reseaktiviteter de senaste åren bedömer man i olika scenarion att kinesernas utlandsresor kan minska med mellan sju och tjugofem miljoner.
Utifrån dessa prognoser har DZT tagit fram möjliga följder för den tyska incomingturismen.

Scenario 1, med ett relativt snabbt inbromsande av coronavirusets spridning fram till slutet av februari, kan vid det här laget uteslutas.

Scenario 2 utgår ifrån att coronakrisens varaktighet och effekt på kinesernas resvanor utvecklar sig ungefär som vid SARS-krisen år 2003. Detta skulle i så fall kunna leda till en tillbakagång av övernattningar från Kina på 17 procent under 2020.

I scenario 3 utgår vi från att coronaepidemin får ett betydligt mer omfattande förlopp jämfört med SARS – och i detta fall får man räkna med en tillbakagång för övernattningar från Kina med cirka 25 procent.

Enligt de aktuella uppskattningarna skulle krisen kunna leda till en minskning med upp till en procentenhet för tysk incoming 2020.

Källmarknaden Kinas betydelse för reslandet Tyskland

Kina är den i särklass viktigaste asiatiska källmarknaden för reslandet Tyskland. Övernattningsvolymen har mer än tredubblats under de senaste tio åren; från 0,82 miljoner (2009) till 3,02 miljoner (2018). Med en marknadsandel på 3,4 procent ligger Kina på plats 12 bland alla källmarknader som är relevanta för tysk incoming.

Kinesernas höga utgiftsförhållande med en omsättning på sex miljarder euro under 2018* återspeglar den ekonomiska betydelse Kina har för detaljhandeln och turism- och fritidsindustrin i reslandet Tyskland. Sett till omsättningen ligger Kina på plats två bland alla källmarknader (IPK/WTM 2019).

* alla reseutgifter för transport, kost och logi, shopping etc. under tysklandsvistelsen samt utgifter i samband med hit- och hemresa

Nyckelord

Kontakter

Bilder

© Fotolia / 06photo
© Fotolia / 06photo
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT-kampanj #DiscoverGermanyFromHome samlar aktuella aktiviteter på sociala medier2.4.2020 17:07:35 CESTPressmeddelande

Stockholm den 2 april 2020 – Under den lockdown som råder i stora delar av världen samlar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sina löpande marknadsföringsaktiviteter på samtliga globala sociala medier-kanaler i kommunikationskampanjen #DiscoverGermanyFromHome. Målet är att förmedla innehåll som är både inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt till morgondagens kunder. Kampanjen inkluderar virtuella upplevelseformat av destinationer från Tysklands alla 16 delstater. På så vis knyter man kontakt med potentiella Tysklandsbesökare som har möjlighet att upptäcka landet virtuellt. Förutom #DiscoverGermanyFromHome använder kampanjen även existerande hashtaggar som #staysafe, #stayathome och #traveltomorrow.

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum