#Coronavoices ska ge människor i fattigdom en röst i coronakrisen
- Fokus i medierapporteringen av coronakrisen ligger på Sverige, Europa och USA, med risk för att dess förödande effekt på människor i framförallt utvecklingsländerna glöms bort, säger Anna Tibblin, We Effects generalsekreterare.
Kampanjen skapar samtidigt en digital historisk förteckning över hur världen påverkas av krisen, och hur mänskligheten arbetar för att hantera den.
Under hashtaggen #coronavoices uppmanar We Effect människor att berätta hur de drabbas av coronasmittan, hur de själva hanterar krisen, och hur de anser att världen bäst kan bekämpa den. Kvinnor uppmuntras särskilt att dela sina berättelser, eftersom de ofta syns minst men är mest utsatta i kris och konflikt.
Sarahy Carranza i Honduras skriver på Facebook till svar på kampanjens upprop: ”När jag tittade på nyheterna trodde jag aldrig detta skulle nå mitt land, och jag var verkligen livrädd bara för att föreställa mig att leva i krisen. Nu är vi mitt i det, och det är svårt att dag för dag se våra bröder och systrar drabbas av sjukdomen och ännu värre att se dem som inte kommer vinna striden. Jag är mycket bekymrad för min familj som bor i området där pandemin slagit hårdast i landet.”
”Just a shock,” svarar signaturen @edsonmwita1 på Twitter, som i sin twitterbio beskriver sig som bonde och pappa i östra Afrika.
We Effects kampanj lanseras på organisationens olika sociala plattformar i en rad länder i dag. Alla som vill dela vittnesmål, tankar och förslag kring hur krisen kan hanteras uppmanas att använda hashtagen #coronavoices.
- Tack vare sociala medier kan människor världen runt i dag själva berätta om hur de påverkas av krisen. Coronakrisen är global, och kräver global solidaritet, samarbete och lösningar. Att lyssna till varandra är ett första, viktigt steg, säger Anna Tibblin.
Pressbilder bifogas:
Sarahy Carranza i södra Honduras, skriver på Facebook att ”det är svårt att dag för dag se våra bröder och systrar drabbas av sjukdomen.”
Maria Canil, styrelseledamot i en kvinnoorganisation i Guatemala, följer coronakrisens utveckling världen över via datorn hemma på sängkanten.
För ytterligare information:
Anna Koblanck, Medieansvarig, We Effect, anna.koblanck@weeffect.org, +46 72 070 17 81
Marcus Lundstedt, Chef Media och påverkan, marcus.lundstedt@weeffect.org , +46 72 070 97 21.
Nyckelord
Kontakter
Anna KoblanckPressansvarig
Tel:072-0701781anna.koblanck@weeffect.orgMarcus LundstedtPress- och påverksanschef We Effect
Tel:+46 72 070 97 21 08-12037156marcus.lundstedt@weeffect.seBilder
Om
We Effect är den svenska kooperationens biståndsorganisation med verksamhet i 23 länder tillsammans med 200 partnersorganisationer. We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen genom att verka för jämställdhet, klimaträttvisa, hållbar utveckling och hjälp till självhjälp. Organisationen grundades 1958 och är världens största kooperativa biståndsorganisation.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.