We Effect

#Coronavoices ska ge människor i fattigdom en röst i coronakrisen

Dela
We Effect lanserar idag en global kampanj på Twitter och Facebook för att synliggöra hur människor påverkas av och hanterar coronakrisen. #Coronavoices ska visa hur smittan och dess effekter slår mot världens mest utsatta.

- Fokus i medierapporteringen av coronakrisen ligger på Sverige, Europa och USA, med risk för att dess förödande effekt på människor i framförallt utvecklingsländerna glöms bort, säger Anna Tibblin, We Effects generalsekreterare.

Kampanjen skapar samtidigt en digital historisk förteckning över hur världen påverkas av krisen, och hur mänskligheten arbetar för att hantera den.

Under hashtaggen #coronavoices uppmanar We Effect människor att berätta hur de drabbas av coronasmittan, hur de själva hanterar krisen, och hur de anser att världen bäst kan bekämpa den. Kvinnor uppmuntras särskilt att dela sina berättelser, eftersom de ofta syns minst men är mest utsatta i kris och konflikt.

Sarahy Carranza i Honduras skriver på Facebook till svar på kampanjens upprop:När jag tittade på nyheterna trodde jag aldrig detta skulle nå mitt land, och jag var verkligen livrädd bara för att föreställa mig att leva i krisen. Nu är vi mitt i det, och det är svårt att dag för dag se våra bröder och systrar drabbas av sjukdomen och ännu värre att se dem som inte kommer vinna striden. Jag är mycket bekymrad för min familj som bor i området där pandemin slagit hårdast i landet.”

”Just a shock,” svarar signaturen @edsonmwita1 på Twitter, som i sin twitterbio beskriver sig som bonde och pappa i östra Afrika.

We Effects kampanj lanseras på organisationens olika sociala plattformar i en rad länder i dag. Alla som vill dela vittnesmål, tankar och förslag kring hur krisen kan hanteras uppmanas att använda hashtagen #coronavoices.

- Tack vare sociala medier kan människor världen runt i dag själva berätta om hur de påverkas av krisen. Coronakrisen är global, och kräver global solidaritet, samarbete och lösningar. Att lyssna till varandra är ett första, viktigt steg, säger Anna Tibblin.


Pressbilder bifogas:

Sarahy Carranza i södra Honduras, skriver på Facebook att det är svårt att dag för dag se våra bröder och systrar drabbas av sjukdomen.”

Maria Canil, styrelseledamot i en kvinnoorganisation i Guatemala, följer coronakrisens utveckling världen över via datorn hemma på sängkanten.


För ytterligare information:

Anna Koblanck, Medieansvarig, We Effect, anna.koblanck@weeffect.org, +46 72 070 17 81
Marcus Lundstedt, Chef Media och påverkan, marcus.lundstedt@weeffect.org , +46 72 070 97 21.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

We Effect
We Effect
Östgötagatan 90
116 64 Stockholm

08-120 371 56https://www.weeffect.se/

We Effect är den svenska kooperationens biståndsorganisation med verksamhet i 23 länder tillsammans med 200 partnersorganisationer. We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen genom att verka för jämställdhet, klimaträttvisa, hållbar utveckling och hjälp till självhjälp. Organisationen grundades 1958 och är världens största kooperativa biståndsorganisation.

Följ We Effect

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från We Effect

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye