COVID-19 och kompetensutveckling - Användarundersökning

Enligt en undersökning som söktjänsten utbildning.se skickat ut till sina medlemmar svarar 52 procent att de skjuter upp all sin kompetensutveckling samtidigt som resultaten visar att de flesta som vill kompetensutveckla sig själva gör det för att ta sig an en ny yrkesroll.

Under perioden 19 mars till 20 april svarade 314 respondenter på undersökningen från utbildning.se.

Undersökningen visar bland annat att de flesta föredrar klassrumsundervisning samtidigt som flera föredrar en mix av klassrums- och onlineundervisning. COVID-19 har fått flera utbildningsarrangörer att anpassa sitt utbud till att minimera fysiska träffar. 28 procent av respondenterna menade att de föredrar onlineundervisning medan 31 procent föredrog klassrumsundervisning.

Utbildningsarrangörernas förmåga att ställa om till onlineundervisning ställer sig respondenterna positiva till. 50 procent svarade att de är mer benägna att gå en onlinekurs samtidigt som över 60 procent menade att de skulle vara mer bekväma att boka en kurs om den gick att genomföra online.

utbildning.se är Sveriges största söktjänst för utbildning för yrkesverksamma. Varje dag besöker tusentals internetanvändare utbildning.se för att söka bland de cirka 7 000 publicerade utbildningarna samlade från 300 av Sveriges bästa utbildningsarrangörer.

Topp 15: hetaste kompetenserna för lärare 202010.3.2020 13:41:00 CET | Nyheter