COVID-19 och kompetensutveckling - Användarundersökning

Enligt en undersökning som söktjänsten utbildning.se skickat ut till sina medlemmar svarar 52 procent att de skjuter upp all sin kompetensutveckling samtidigt som resultaten visar att de flesta som vill kompetensutveckla sig själva gör det för att ta sig an en ny yrkesroll.

Under perioden 19 mars till 20 april svarade 314 respondenter på undersökningen från utbildning.se.

Undersökningen visar bland annat att de flesta föredrar klassrumsundervisning samtidigt som flera föredrar en mix av klassrums- och onlineundervisning. COVID-19 har fått flera utbildningsarrangörer att anpassa sitt utbud till att minimera fysiska träffar. 28 procent av respondenterna menade att de föredrar onlineundervisning medan 31 procent föredrog klassrumsundervisning.

Utbildningsarrangörernas förmåga att ställa om till onlineundervisning ställer sig respondenterna positiva till. 50 procent svarade att de är mer benägna att gå en onlinekurs samtidigt som över 60 procent menade att de skulle vara mer bekväma att boka en kurs om den gick att genomföra online.

utbildning.se är Sveriges största söktjänst för utbildning för yrkesverksamma. Varje dag besöker tusentals internetanvändare utbildning.se för att söka bland de cirka 7 000 publicerade utbildningarna samlade från 300 av Sveriges bästa utbildningsarrangörer.

Nu öppnar ansökan till MBA-stipendiet 202126.3.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

Topp 15: hetaste kompetenserna för lärare 202010.3.2020 13:41:00 CETNyheter

>Topp 20: Hetaste kompetenserna inom HR 202018.2.2020 13:10:00 CETNyheter

Utbildning.se har gjort ännu en undersökning av de mest eftersökta kompetenserna för rekrytering av ny personal inom HR! Totalt har 398 platsannonser granskats för att hitta de egenskaper som arbetsgivare främst söker efter hos personer som vill jobba inom HR 2020. Till skillnad från förra året toppar en akademisk examen inte listan det här året. Vi kan istället se att om du är strukturerad, driven, social, kommunikativ och trygg som person har du riktigt bra förutsättningar för att få jobbet inom HR. Med det sagt är en eftergymnasial examen inte oviktig och placerar sig fortfarande på den övre halvan av topplistan. Den examen som eftersöks bör vara inom personalvetenskap, beteendevetenskap, lön och arbetsliv eller annat som är relaterat till HR. I många fall kan arbetslivserfarenhet eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant vara likvärdig en akademisk examen. I många tjänster inom HR ingår arbete med rekrytering via LinkedIn, därför är det ofta bra om du har vana vid s