Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent
Trycket på 1177 Vårdguidens telefon och webbplats har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I september gjordes mer än 9 miljoner inloggningar på e-tjänsterna vilket är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.

Att läsa i sin journal, förnya sina recept och boka tider för vård, det är några av de främsta anledningarna till att man loggat in på e-tjänsterna i 1177.se under september. Det visar statistik från Inera, som är det region- och kommunägda företaget som utvecklar och förvaltar tjänsterna. Den senaste tiden har man, i de regioner där det erbjuds, också sett en kraftig ökning av att boka tid för att testa sig för covid-19 eller för att se om man har antikroppar.
- När pandemin startade i våras ökade båda samtalen till 1177 på telefon och även användningen av de olika tjänsterna på 1177.se, och det har fortsatt att öka sedan dess. Digitaliseringen har nu på allvar fått ett genomslag inom vården, i stort sett alla regioner använder till exempel digitala vårdmöten. Och när flera invånare använder självservicetjänster på nätet, frigörs tid för de som verkligen behöver kontakt med vården, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.
Drygt 4 miljoner läste sin journal på 1177.se under september månad. Det kan jämföras med 2,5 miljoner under samma period året innan. Antalet som bokade provtagning på nätet eller ville få tillgång till provsvar ökade med nära 1 400 procent i sommar. Anledningen till det var att många ville testa sig för att se om de hade insjuknat i covid-19 eller att få reda på om de hade antikroppar. I juni beställdes 234 269 provtagningar vilket kan jämföras med 17 000 i maj.
Några av tjänsterna på 1177.se är:
Journalen – Där kan man se sina egna journalanteckningar från hälso- och sjukvården. Vilka uppgifter som visas varierar mellan olika regioner. –
Egen provhantering – Där man kan boka och planera sina provtagningar och beställa hem provtagningskit.
Stöd och behandling – Här kan man som har fått ett erbjudande av en behandlare ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram
- Vårt mål är att erbjuda våra invånare kvalitetssäkrad information, hjälp genom rådgivning och att kunna erbjuda nya relevanta tjänster. På så sätt bidrar även vi till att öka kvaliteten och servicen inom vård- och omsorg i regioner och kommuner, säger Sofie Zetterström.
Det är säkert att använda 1177:s tjänster på nätet. Stor vikt har lagts vid att skydda personuppgifterna, så att ingen obehörig ska kunna ta del av den information som skickas mellan vårdgivare och invånare. Både invånare och medarbetare i vården loggar in med e-legitimation, som Bank-id eller Siths-kort, som vårdens identifieringslösning heter.
Så mycket har användningen av e-tjänsterna ökat på ett år |
|||
Tjänster |
2019 sept |
2020 sept |
Förändring |
Journalen |
2 534 034 |
4 255 355 |
68% |
Egen provhantering |
50 000 |
316 490 |
532% |
Stöd och behandling |
12 708 |
25 847 |
103% |
E-tjänster totalt |
4 916 851 |
9 726 716 |
98% |
Om 1177 Vårdguidens e-tjänster
Under 2019 gjordes 51 miljoner inloggningar på 1177.se:s e-tjänster som redan då var den i särklass största individuella kontaktytan mellan invånare och hälso- och sjukvård. Det kan jämföras med 13 miljoner läkarbesök i primärvården och 1,1 miljoner besök hos nätläkarna.
Mer information:
Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se
Tel: +46738623822
Nyckelord
Bilder
Om
Om Inera
Inera är ett hälso- och infrastrukturbolag som koordinerar och utvecklar digitala lösningar till regioner och kommuner främst inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Företaget ägs av SKR Företag, 21 regioner och 288 kommuner. Exempel på tjänster är 1177 Vårdguiden, Nationella patientöversikt, kunskapsstöd genom Vårdhandboken och ett landsomfattande nätverk genom Sjunet. De digitala lösningarna används av invånare, medarbetare och beslutsfattare. Idag utvecklar och förvaltar Inera ett 40-tal tjänster.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras årsrapport för 202015.4.2021 09:14:18 CEST | Pressmeddelande
Nu är Ineras årsrapport för 2020 publicerad. Året präglades av covid-19-pandemin som har påverkat alla runt om i världen och på flera sätt även Inera. I årsrapporten summerar vi vad som hände på Inera under året, bland annat i de två affärsområdena, 1177 Vårdguiden och Infrastruktur och arkitektur men även vad vi gjort inom kommunområdet.
Högt betyg till 1177 Vårdguiden på telefon12.2.2021 09:00:00 CET | Nyheter
Invånarna är mycket nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar Nöjd-kund-index, NKI, som gjordes hösten 2020. Främsta orsaken till att de är nöjda handlar om trovärdigheten i sjuksköterskornas råd.
Inera skapar ett test- och utvecklingscenter i Karlstad11.2.2021 10:04:58 CET | Pressmeddelande
Ineras dotterbolag, Nordic Medtest, får utökat ansvar som Ineras test- och utvecklingscenter. Beslutet är ett led i Ineras strategi att fokusera mer på kärnverksamheten samt öka andelen egen kompetens inom digitalisering. I samband med att Nordic Medtest tar ansvaret för att etablera ett test- och utvecklingscenter planeras antalet anställda över några års tid öka med runt 20 personer i Karlstad.
Inera förlänger användningen av journalsystemet Svevac22.12.2020 17:00:00 CET | Pressmeddelande
I samråd med regionerna har Inera beslutat att förlänga möjligheten att använda journalsystemet Svevac. Tidigare var planen att Svevac skulle stängas för registrering i september 2021 men på grund av den rådande pandemin och behovet från regionerna förlängs nu användningen. Svevac anpassas även för rapportering av covid-19-vaccinationer till Folkhälsomyndigheten.
1177.se öppnar för ännu flera sätt att logga in21.12.2020 13:01:33 CET | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att använda e-legitimationen Freja e-id för att logga in på 1177.se. Freja e-id kan utfärdas på distans utan att man behöver identifiera sig fysiskt. Det går också att använda Freja e-id plus, bank-id, mobilt bank-id och Telia e-legitimation. Anledningen till att en e-legitimation krävs är att inloggningen ska vara säker.
Rekordsnabb mobilisering säkrade teknik för covid-19-tester via 1177.se22.10.2020 10:19:30 CEST | Pressmeddelande
Över en miljon beställningar har gjorts för covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst. Mellan maj och juni ökade antalet beställningar med nära 1 300 procent. Allt har gjorts på kort tid, då Inera, bolaget som utvecklar och förvaltar 1177 Vårdguiden, snabbt kunde anpassa tjänsten till regionerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum