Croft Port, klassisk producent av högkvalitativa portviner sedan 1588, lanserar en riktig ”winter warmer”, Croft 10 Year Old Tawny Port.

7.10.2015 08:00 | Spring Wine & Spirits AB

Det sägs att de finaste sakerna i livet är bäst sparade till sist. Den 1.a december, lagom till slutet av året, lanserar ett av de äldsta portvinshusen Croft Port, Croft 10 Year Old Tawny Port, ett rikt och läckert starkvin med en touch av exotisk frukt. Detta förträffliga portvin är den perfekta ”winter warmer” och passar utmärkt till bakverk och desserter med mandel, bär och mörk choklad.

Croft 10 Year Old Tawny Port har en komplex, tilltalande doft med avrundade, kryddiga aromer, antydan till valnötter, knäck, diskret ton av fatlagring mot en bakgrund av tropiska frukter och syltig frukt.

Portvinet är fylligt, behagligt avrundat med koncentrerad smak av solmogna fikon, torkad mango och ingefära, torkade bär, persika och aprikos. Eftersmaken är lång och rik med toner av karamelliserat socker, grädde och salviahonung. Den klassiska ”tawny” färgen, ljust tegelröd med bärnstensfärgad kant, är inbjudande.

Croft 10 YO Tawny Port är ett läckert dessertvin som särskilt passar till bakverk och desserter med mandel, bär och mörk choklad eller till högklassig blåmögelost. En klassiker är att servera ett portvin som detta efter måltiden, som det är, eller med valnötter eller lättrostade mandlar. Serveras gärna svalare, vid ca 15C, så att aromerna framträder tydligare.

Basen för Croft 10 Year Old Tawny är utvalda, egna basviner lagrade på 630 liters ekfat med diskret rostning efter sedvanlig jäsning på tank som avbryts med tillsats av neutral sprit när vinet nått 6-7%-vol. Basvinerna blandas sedan till det färdiga vinet med den eftersökta husstilen och kvaliteten. Restsocker: 113 gr/L.

Croft Port, med anor från 1588, är en av de äldsta portvinsproducenterna. De första dokumenten om firmans verksamhet som portvinsexportör är från detta år, samtidiga med de första dokumenten om export av portvin. Först 1736 tog firman namnet Croft, då John Croft, från en väletablerad vinfirma i Yorkshire, kom in i verksamheten. Familjen Croft spelade en framträdande och inflytelserik roll i utvecklingen av portvinets framställning och handel under 1700- och 1800-talen, vilket gjorde att namnet Croft fick en särskild prestige i branschen. Deras förkärlek för portvin sades bäst av Percy Croft: ”Varje tillfälle där man inte dricker portvin är bortslösad tid.” Croft Port ägs numera av ättlingarna till två andra gamla, kända portvinsfamiljer, Yeatmans och Fladgates (The Fladgate Partnership som står bakom Fonseca och Taylor’s).

Croft Port äger en av Douros allra bästa vingårdar, Quinta da Roêda. Druvorna från denna egendom genomgår en traditionell framställning där druvorna fottrampas under 4 timmar. Endast 2% av portvinerna tillverkas så idag!

Utmärkelser i internationell vinpress:

• Wine Spectator Insider, maj 2012 -93 poäng av 100
  • International Wine & Spirit Competition, 1991 –Bronsmedalj
  • Revista de Vinhos (Portugal) 17 poäng

Croft 10 Year Old Tawny Port
Ursprung: Portugal, DOC Porto | Producent: Croft Port | Druvor: Touriga Nacional, Touriga Francesa, Tinto Cão, Tinta Roriz, Tinta Barroca | Vol: 75cl | Alk: 20% | Art nr: 8039 | Pris: 219 kr | Lansering: 1 december 2015

För mer information, vänligen kontakta;
Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits
tel 076-819 26 15 elizabeth.pezon@springwine.se

www.springwine.se

Croft 10 year old Tawny Port
Croft 10 year old Tawny Port Giftpack

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender