CUMA organic – ren njutning från Argentina

31.8.2015 18:00 | Spring Wine & Spirits AB

Det ekologiska projektet Cuma påbörjades för 10 år sedan och har utvecklats till ett vin som står för att hedra och respektera det argentinska indianska arvet och bevarandet av miljön för framtida generationer. Den första september är det Sveriges tur att ta del av det röda vinet vars namn betyder ”ren” på ursprungsbefolkningens språk.

Cuma Organic Producent: El Esteco | Land: Argentina | Årgång: 2014 | Alkoholhalt: 13% | Druvor: Malbec 65%, Cabernet Sauvignon 20%, Syrah 15% | 300 cl box | Pris: 228kr | Art.nr: 2698 | Lansering: 1 september 2015

Cuma är Peñaflor-gruppens ekologiska projekt som startades 2005 med målet att utveckla en vinframställning som harmoniserar med miljö och hållbarhet. CUMA betyder ”ren” på ursprungsbefolkningens språk och är ett åttagande gjort för att hedra och visa respekt för det indianska arvet samt att bevara miljön för kommande generationer.

Vinet har en ungdomlig och mycket fruktig doft med inslag av solmogna björnbär, svarta vinbär, choklad och viss örtighet. Ett friskt, fräscht och medelfylligt vin med generös smak och fruktighet. Här finner du inslag av körsbär, svarta vinbär, kakao och lite örtighet med en välbalanserad ekfatston. Given till rätter av fläsk-, lamm- eller nötkött.

I sin strävan att vara pionjärer inom området hållbar vintillverkning fortsätter Cuma framåt. De har nyligen certifierats som Fair for Life och Carbon Footprint med utmaningen att bygga CUMA, inte bara som en av de viktigaste ekologiska spelarna från Argentina, men också ett av de mest hållbara projekten inom vinindustrin.

Cuma Organic
Producent: El Esteco | Land: Argentina | Årgång: 2014 | Alkoholhalt: 13% | Druvor: Malbec 65%, Cabernet Sauvignon 20%, Syrah 15% | 300 cl box | Pris: 228kr | Art.nr: 2698 | Lansering: 1 september 2015 i ordinarie sortiment på Systembolaget

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits
tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se

www.springwine.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender