CUPRA Sverige

CUPRA är första biltillverkaren i unika elbilsracingserien Extreme E

Dela
Efter årskiftet startar en extrem elbilsracingserie i mycket speciella miljöer med syfte att lyfta elektrifiering, hållbarhet och jämställdhet. CUPRAs e-ambassadör, svenska rallycross- och DTM-mästaren Mattias Ekström, är en av förarna i CUPRA och ABT Sportsline-teamet.
CUPRA e-ambassadör Mattias Ekström rattar CUPRAs elbil i Extreme E
CUPRA e-ambassadör Mattias Ekström rattar CUPRAs elbil i Extreme E
  • CUPRA breddar sin racingverksamhet med deltagande i elbilsracingserien Extreme E
  • CUPRA gör gemensam sak med ABT för att främja elektrifiering, hållbarhet och jämställdhet
  • CUPRA var tidiga med att utveckla en eldriven racingbil, E-Racer, nu ökar man sin kompetens inom e-racing för att kunna föra erfarenheterna vidare till sina personbilar i ännu högre utsträckning
  • Extreme E är ett jämställt tävlingsformat där teamen måste bestå en kvinnlig och en manlig förare. Först ut i stallet är CUPRAs e-ambassadör, svenske mästaren Mattias Ekström

Martorell, Spanien, 20 oktober 2020, CUPRA utvidgar sin motorsportverksamhet genom att delta i den extrema racingserien Extreme E som huvudpartner till ABT Sportsline-teamet. Det okonventionella utmanarmärket har en gedigen meritlista, och deltagandet i Extreme E-serien tar tillvara CUPRAs erfarenheter inom motorsport i en ny tävlingsform för elbilar.

Extreme E är en offroad-tävling för eldrivna SUV:ar som nästa år kommer att arrangeras i några av världens mest extrema och avlägsna miljöer. Premiärsäsongen kommer att gå igenom Arktis, öknar, regnskogar, glaciärer och platser i Oceanien som skadats eller på annat sätt påverkats negativt av klimatförändringarna.

”CUPRA och Extreme E-tävlingen har precis samma progressiva attityd som visar att elektrifiering och motorsport är en perfekt matchning. Den här typen av samarbeten snabbar upp elektrifieringen av våra bilar. Vi kommer att ha två plug-in hybrider i början av 2021 och dessutom kommer vår första helt eldrivna modell, CUPRA el-Born, att stå klar andra halvåret 2021”, förklarade Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA.

Att CUPRA tar steget in i Extreme E kommer inte som en överraskning eftersom märket alltid flyttat fram gränserna för vad som är möjligt. Ta t.ex. CUPRA e-Racer, världens första helt eldrivna standardvagnsracer, med 4 elmotorer som tillsammans levererade 680 hk (500 kW), ett vridmoment på 960 Nm och ett vätskekylt batteripaket med en energikapacitet på 65 kWh vilket tillsammans kom att omdefiniera innebörden av motorsport.

Detta projekt hjälpte CUPRA att ytterligare bredda sitt gedigna kunnande för den allt viktigare resa det innebär att framställa elbilar. Resultatet är en plug-in hybridversion av CUPRA Leon som i början av nästa år följs av CUPRA Formentor i plug-in hybridutförande i två olika versioner, och som under halvåret 2021 får sällskap av 100% eldrivna CUPRA el-Born. Alla erbjuder de den karaktär, dynamik och hållbara mobilitet som inbitna bilälskare är på jakt efter vid valet av bil.

Extreme E en eldriven odyssé

CUPRA kommer att vara ABT Sportsline-stallets huvudpartner och bidra med ett helt team av mekaniker och förare för detta spännande elbilsäventyr. Extreme E är ett jämställt tävlingsformat där teamen måste bestå av en kvinnlig och en manlig förare. Den förste av dessa är CUPRAs e-ambassadör, svenska rallycross- och DTM-mästaren Mattias Ekström.

“Extreme E är en mix av terrängrally och rallycross genom olika extrema miljöer där sträckorna är utmärkta med GPS”, förklarar Ekström. ”Denna tävlingsform ser mycket lovande ut för den fortsatta utvecklingen av elbilar då man kan samla in data som kan användas i mjukvaruutveckling och för ökad energiåtervinning.”

CUPRAs deltagande i Extreme E handlar inte bara om att sätta avtryck i motorsporthistorien, utan också om att föra erfarenheter och kunskap vidare till personbilssidan så att man kan erbjuda kunderna en optimal körupplevelse. Dessutom bjuder det här mästerskapet en plattform för underhållning som kommer att ge märket ännu mer exponering.

Det finns många områden som kunskaper härifrån kan föras vidare till och på så sätt bidra till betydelsefull vidareutveckling av bilar, bl.a. inom områden som köregenskaper, kraftutveckling, chassiinställning och styrning.

Den första säsongen av Extreme E är tänkt att starta tidigt nästa år och då bestå av fem deltävlingar. Detta världsomspännande evenemang kommer att använda sin internationella underhållningsplattform för att främja elektrifiering, hållbarhet och jämställdhet.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

CUPRA e-ambassadör Mattias Ekström rattar CUPRAs elbil i Extreme E
CUPRA e-ambassadör Mattias Ekström rattar CUPRAs elbil i Extreme E
Ladda ned bild
Tävlingen främjar elektrifiering, hållbarhet och jämlikhet.
Tävlingen främjar elektrifiering, hållbarhet och jämlikhet.
Ladda ned bild
CUPRAs racingverksamhet har drivit elektrifieringen inom företaget framåt, både CUPRA Formentor och CUPRA Leon kommer att erbjuda effektiva plug-in hybrid versioner.
CUPRAs racingverksamhet har drivit elektrifieringen inom företaget framåt, både CUPRA Formentor och CUPRA Leon kommer att erbjuda effektiva plug-in hybrid versioner.
Ladda ned bild
Erfarenheterna och kunskapen man har möjlighet att tillgodose sig under tävlingarna kommer att användas i vidareutvecklingen av nya personbilar.
Erfarenheterna och kunskapen man har möjlighet att tillgodose sig under tävlingarna kommer att användas i vidareutvecklingen av nya personbilar.
Ladda ned bild
Extreme E är en offroad-tävling för eldrivna SUV:ar som arrangeras i några av världens mest extrema och avlägsna miljöer.
Extreme E är en offroad-tävling för eldrivna SUV:ar som arrangeras i några av världens mest extrema och avlägsna miljöer.
Ladda ned bild
Den första säsongen av Extreme E är tänkt att starta tidigt nästa år och då bestå av fem deltävlingar.
Den första säsongen av Extreme E är tänkt att starta tidigt nästa år och då bestå av fem deltävlingar.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden, med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller, CUPRA Leon och CUPRA Formentor, på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye