CUPRA bryter mark med nytt huvudkontor 2020

Märkets nya hemvist invigs officiellt under första kvartalet nästa år

CUPRA HQ orudoor

> Det nya bilmärket CUPRA bygger huvudkontor med motorsport i fokus

> SEATs tidigare sportbyggnad omvandlas till ”CUPRA Racing Factory”

> Båda anläggningarna förväntas stå klara mot slutet av året

Martorell, 2019-07-01 – Efter att ha stärkt sin organisationsstruktur med utnämningen av en ledningsgrupp samt ökat personalstyrkan med 50 % har CUPRA påbörjat byggandet av ett nytt huvudkontor. Detta meddelade företagets vd Wayne Griffiths inför märkets återförsäljare under andra stoppet av SEAT & CUPRA on Tour i Liverpool i juni.

Den multifunktionella byggnaden, med 2 400 kvadratmeter, har sitt säte intill SEATs huvudkontor. CUPRAs huvudkontor kommer ha motorsporten i fokus och få en design som påminner om en racerbana. Huvudkontoret byggs på en 10 500 kvadratmeter stor landyta omgiven av natur, med en stor innergård och en storslagen terrass för utomhusevenemang.

Under tillkännagivandet av det nya huvudkontoret lovordade Griffiths märkets positiva utveckling sedan det grundades år 2018: ”CUPRAs huvudkontor kommer att signalera höjdpunkten av vår etablering som ett självständigt märke. Eftersom vårt mål är att fördubbla försäljningen under de kommande två till fyra åren kommer en egen anläggning att göra det möjligt för oss att bredda personalstyrkan till över 100 anställda och ge oss styrkan att skaffa fler följare i hela världen.”

Byggnaden förväntas bli färdig i slutet av året och planeras att slå upp dörrarna under 2020.

Nya anläggningar
Då racing är kärnan i CUPRAs filosofi utförs även arbete på SEAT Sportbyggnad, som tillfälligt används som företagets kontor. Anläggningarna på 16 000 kvadratmeter byggs nu om till ”CUPRA Racing Factory”: ”Byggnaden kommer att bli vårt nya motorsportsgarage där märkets kommande racingbilar kommer att utvecklas och tillverkas, och den kommer att förbereda CUPRA e-Racers debut i en tävling för elektriska touringbilar”, sade Antonino Labate, chef för strategi, affärsutveckling och verksamhet hos CUPRA.

CUPRA kommer också ha en egen plats i Casa SEAT, företagets kommande multifunktionella byggnad i centrala Barcelona.

CUPRAs distributionsnätverk består av dedikerade ytor hos utvalda SEAT-återförsäljare. Märket har för närvarande 222 CUPRA Corners och 245 stycken i slutet av året och därmed vara representerat hos 20 % av SEATs nätverk. Företaget har utbildat mer än 240 CUPRA Masters som har ansvar att förmedla CUPRA-upplevelsen till kunderna. CUPRA kommer också att ha egna flaggskeppsbutiker på strategiska platser runt om i världen. Företaget letar just nu platser i ikoniska områden i München, Hamburg, Wien och Mexico City.

CUPRA HQ orudoor
CUPRA HQ ourdoor
CUPRA HQ Outdoor
CUPRA HQ indoor