CUPRA Dealer Team - PWR Racing till nygammal mark på F1-banan Anderstorp

CUPRA Dealer Team - PWR Racing och STCC TCR Scandinavia är tillbaka på tidigare F1-banan Anderstorp Motorbana i helgen, en bana som mästerskapet inte tävlat på sedan 2019.
Foto: Martin Palm

Södertälje, 1 september 2021, Mästerskapsledare Robert Dahlgren kommer stärkt av rekordhelgen på Gelleråsen Arena för två veckor sedan där han säkrade sin sjätte raka pole position och årets sjätte seger.

”Jag var glatt överraskad att vi gjorde så bra ifrån oss på Gelleråsen, en av banorna vi trodde skulle vara tuffast för oss denna säsong. Anderstorp är en speciell bana med internationell karaktär och jag tror vi kan vara starka här. Men det blir som vanligt inte enkelt, speciellt då vi inte tävlat här tidigare med våra nuvarande bilar.”, säger Robert Dahlgren.

”Jag kommer med en bra helg både på Gelleråsen och Grönland i ryggen. Det blir extra kul med comeback på Anderstorp och vi siktar alltid högst upp på pallen. Vi ska göra vårt absolut bästa i helgen.”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

”Vi har en del frågetecken inför helgen då Anderstorp är av lite speciell karaktär med långa bankade kurvor. Men vi arbetar som vanligt lugnt och metodiskt mot våra mål som framför allt är att bevaka ledningen i såväl förarmästerskapet som teammästerskapet.”, säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

”Vi ser fram emot helgens race, det ska bli spännande att se hur Mikaela och Robert tar sig an Anderstorps lite speciella bana med CUPRA Leon Competición.”, säger Per Brinkenberg, märkeschef CUPRA Sverige.

Helgens STCC TCR Scandinavia-tävlingar inleds på lördag med test och kval, följt av tre tävlingar på söndag som samtliga sänds LIVE på: https://plus.stcc.se/

Tidsschema Anderstorp Motorbana:

Lördag 4/9

• 09:00 – Test 1
  • 13:15 – Test 2
  • 16:20 – Kval Q1
  • 16:45 – Kval Q2

Söndag 5/9

• 10:50 – Race 1
  • 14:00 – Race 2
  • 16:25 – Race 3

Foto: Martin Palm
Anderstorp innebär en ny utmaning för teamet då de inte tävlat där med CUPRA Leon Competición-tävlingsbilarna tidigare. Foto: Martin Palm
STCC TCR Scandinavia är tillbaka på tidigare F1-banan Anderstorp Motorbana i helgen, en bana som mästerskapet inte tävlat på sedan 2019. Foto: Martin Palm
Mikaela Åhlin-Kottulinsky säkrade sin bästa STCC-helg någonsin på Gelleråsen med pallplats i samtliga tre tävlingar och är nyss hemkommen från Grönland där hon säkrade en pallplats i Extreme E. Foto: Martin Palm

CUPRA är en okonventionell utmanare, med stimulerande design och modern prestanda inspirerar varumärket världen från Barcelona med progressiva produkter och upplevelser. CUPRA lanserades 2018 som fristående varumärke och har ett eget huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona. Dessutom finns ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2020 höll CUPRA sitt starka momentum med en tillväxt på 11% och 27 400 sålda fordon tack vare CUPRA Atecas och CUPRA Leons starka dragningskraft samt lanseringen av CUPRA Formentor, den första modellen som unikt designats och utvecklats för varumärket. År 2021 syftar CUPRA till att bevisa att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning med lansering av plug-in hybridversionerna av CUPRA Fromentor och varumärkets första 100% elektriska modell, CUPRA el-Born. CUPRA Tavascan blir varumärkets andra helelektriska modell och kommer att nå marknaden 2024.

CUPRA deltar i den helt elektrifierade racing serien PURE ETCR  samt i det världsomspännande elektrifierade SUV-racet Extreme E. Dessutom är varumärket FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetsparter och World Padel Tours premiumsponsor. CUPRA Tribe består av ett team ambassadörer som delar varumärkets värderingar, bestående av den tyska proffsmålvakten Marc ter Stegen, fotbollsstjärnan Ansu Fati, Hollywoodskådisen Daniel Brühl, den svenska racingföraren Mattias Ekström samt åtta av de bästa padelspelarna i världen.