CUPRA Dealer Team - PWR Racing utökar STCC-ledning med tangerat rekord

CUPRA Dealer Team - PWR Racing lämnade STCC TCR Scandinavia-helgen på Anderstorp Motorbana med utökad ledning i såväl förarmästerskapet som teammästerskapet.
Foto:Oscar Malmlund

Södertälje, 6 september 2021, Robert Dahlgren säkrade två segrar och tangerade totalrekordet med 43 segrar samtidigt som Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog två starka andraplatser.

”Det har varit en magisk helg. Jag har enorm respekt för Richard Göransson och att kunna tangera honom i antal segrar känner jag mig ödmjukt stolt över. Ett oerhört stort tack till PWR Racing, de fortsätter att leverera på absolut högsta nivå varje pass som vi ger oss ut på, oavsett bana.”, säger Robert Dahlgren.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky kämpade med en förkylning under helgen och blev påkörd i sista tävlingen när hon kämpade om en topp fem-placering, en incident som gjorde att hon tappade till nionde plats.

”Det har varit en väldigt tuff racehelg att köra förkyld. Vi fick bra med poäng i de två första tävlingarna, men det var en oturlig incident i sista tävlingen – en situation jag inte är nöjd med. Totalt sett en stabil helg ändå och jag ser fram emot nästa tävling på Mantorp.”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

CUPRA-duon ligger etta och tvåa i förarmästerskapet på 236 och 171 poäng respektive medan PWR Racing leder teammästerskapet på 407 poäng, 121 poäng mer än Lestrup Racing Team.

”Vi är oerhört stolta över resultatet som vi tillsammans lyckats säkra på Anderstorp, en bana som vi aldrig tidigare tävlat på med våra Cupra Leon Competición-tävlingsbilar. Vi har ett mycket gott utgångsläge inför de två sista tävlingshelgerna, men vi kan på inget sätt slappna av - vi måste fortsätta leverera på topp, säger Marcus Ekström.”, teamchef för PWR Racing.

”Vi lämnar Anderstorp efter en fantastisk racinghelg. Mikaela och Robert, tillsammans med PWR Racing, fortsätter att leverera framgång race efter race i sina CUPRA Leon Competicíon. Vi är otroligt tacksamma och ser verkligen fram emot fortsättningen på Mantorp park i oktober.”, säger Per Brinkenberg.

STCC TCR Scandinavia fortsätter på Mantorp Park den 2-3 oktober.

Foto:Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund

CUPRA är en okonventionell utmanare, med stimulerande design och modern prestanda inspirerar varumärket världen från Barcelona med progressiva produkter och upplevelser. CUPRA lanserades 2018 som fristående varumärke och har ett eget huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona. Dessutom finns ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2020 höll CUPRA sitt starka momentum med en tillväxt på 11% och 27 400 sålda fordon tack vare CUPRA Atecas och CUPRA Leons starka dragningskraft samt lanseringen av CUPRA Formentor, den första modellen som unikt designats och utvecklats för varumärket. År 2021 syftar CUPRA till att bevisa att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning med lansering av plug-in hybridversionerna av CUPRA Fromentor och varumärkets första 100% elektriska modell, CUPRA el-Born. CUPRA Tavascan blir varumärkets andra helelektriska modell och kommer att nå marknaden 2024.

CUPRA deltar i den helt elektrifierade racing serien PURE ETCR samt i det världsomspännande elektrifierade SUV-racet Extreme E. Dessutom är varumärket FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetsparter och World Padel Tours premiumsponsor. CUPRA Tribe består av ett team ambassadörer som delar varumärkets värderingar, bestående av den tyska proffsmålvakten Marc ter Stegen, fotbollsstjärnan Ansu Fati, Hollywoodskådisen Daniel Brühl, den svenska racingföraren Mattias Ekström samt åtta av de bästa padelspelarna i världen.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)