CUPRA Dealer Team – PWR Racing fortsätter medaljjakten på Ring Knutstorp

CUPRA Dealer Team - PWR Racing säkrade såväl STCC-förartiteln med Robert Dahlgren som teamtiteln efter Mikaela Åhlin-Kottulinskys seger i sista tävlingen på Mantorp förra helgen. Men medaljakten är inte över när det hektiska schemat för teamet fortsätter under STCC-finalen på Ring Knutstorp den 8-9 oktober.
”Målet är glasklart inför finalen och det är att säkra silvermedaljen.", säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Foto: Oscar Malmlund

Mikaela Åhlin-Kottulinsky jagar silvermedaljen i mästerskapet under finalen och kan bli den första kvinnliga föraren någonsin att säkra en medaljplats i STCC.

”Målet är glasklart inför finalen och det är att säkra silvermedaljen. Och för att göra det så är planen som inför varje tävlingshelg, att ta så mycket poäng som möjligt. Segern senast på Mantorp är självklart något som boostar oss inför utmaningen och det känns extra bra.”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som ligger elva poäng framför mästerskapsrivalen Tobias Brink.

Nykrönta mästaren Robert Dahlgren fortsatte att skriva STCC-historia under förra tävlingen på Mantorp Park där han blev den mest segerrike föraren någonsin i mästerskapet med 45 segrar och blev samtidigt en av bara fyra förare med fler än två STCC-titlar.

”Känslan efter målgång i andra tävlingen på Mantorp när titeln var kvar sitter fortfarande i och det tar jag med mig till Knutstorp. Men trots att vi säkrat båda titlarna är det ingen i teamet som slappnat av, vi kör som alltid för seger.”, säger Robert Dahlgren.

PWR Racing åkte direkt från tävlingarna på Mantorp Park till Ring Knutstorp där teamets båda CUPRA Leon Competición servas inför helgens STCC-final.

”Vi har ett hektiskt schema, men vi är redo inför finalen och efter ett så starkt resultat som vi hade på Mantorp så är det inga problem med motivationen. Nu är fokus på att säkra vårt bästa STCC-resultat någonsin med silvermedaljen i förarmästerskapet för Mikaela.”, säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

"Racing är kärnan i CUPRAs DNA och den hittills extrema framgången i årets STCC-säsong, där teamet med CUPRA Leon Competición redan säkrat båda titlarna, befäster detta ytterligare. Det är med stolthet och glädje vi ser fram emot att stötta Mikaela i jakten på silvermedaljen på Ring Knutstorp.", säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

Finalen på Ring Knutstorp i Skåne den 8-9 oktober är öppen för publik i och med de lättade restriktionerna och sänds även LIVE i STCC+: plus.stcc.se

Tidsschema Ring Knutstorp

Fredag 8/10
10:45 – Test 1
13:55 – Test 2
16:05 – Q1
16:35 – Q2

Lördag 9/10
10:35 – Race 1
13:25 – Race 2
15:35 – Race 3

Ladda ned bild
Tävlingsbilen CUPRA Leon Compentición befäster ytterligare att racing är kärnan i CUPRAs DNA. Foto: Oscar Malmlund
Ladda ned bild
Robert Dahlgren är den mest segerrike föraren någonsin i mästerskapet med 45 segrar och en av bara fyra förare med fler än två STCC-titlar. Foto: Oscar Malmlund
Ladda ned bild

CUPRA är en okonventionell utmanare, med stimulerande design och modern prestanda inspirerar varumärket världen från Barcelona med progressiva produkter och upplevelser. CUPRA lanserades 2018 som fristående varumärke och har ett eget huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona. Dessutom finns ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2020 höll CUPRA sitt starka momentum med en tillväxt på 11% och 27 400 sålda fordon tack vare CUPRA Atecas och CUPRA Leons starka dragningskraft samt lanseringen av CUPRA Formentor, den första modellen som unikt designats och utvecklats för varumärket. År 2021 syftar CUPRA till att bevisa att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning med lansering av plug-in hybridversionerna av CUPRA Fromentor och varumärkets första 100% elektriska modell, CUPRA el-Born. CUPRA Tavascan blir varumärkets andra helelektriska modell och kommer att nå marknaden 2024.

CUPRA deltar i den helt elektrifierade racing serien PURE ETCR samt i det världsomspännande elektrifierade SUV-racet Extreme E. Dessutom är varumärket FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetsparter och World Padel Tours premiumsponsor. CUPRA Tribe består av ett team ambassadörer som delar varumärkets värderingar, bestående av den tyska proffsmålvakten Marc ter Stegen, fotbollsstjärnan Ansu Fati, Hollywoodskådisen Daniel Brühl, den svenska racingföraren Mattias Ekström samt åtta av de bästa padelspelarna i världen.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)