CUPRA gör STCC-premiär med ny tävlingsbil

Med siktet inställt på SM titeln 2020 kör Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Robert Dahlgren i helt nya CUPRA Leon Competición.

Södertälje, 14-08-2020, I helgen gör nyutvecklade CUPRA Leon Competición premiär i Skandinavien när årets STCC-säsong drar igång på Gelleråsen Arena
15-16 augusti. Totalt tre CUPRA står på startlinjen från PWR Racing, med Mikaela Åhlin-Kottulinsky och regerande svenska mästaren Robert Dahlgren som två av förarna.

”Vi har testat den nya CUPRAn vid ett par tillfällen och CUPRA Racing har gjort ett fantastiskt jobb. Bilen har enorm potential och blir ett vasst verktyg i jakten på ännu en mäterskapstitel med PWR Racing” säger Robert Dahlgren.

STCC som likt många andra evenemang och sportserier fått lov att anpassa sig till det rådande världsläget kommer att köra fyra deltävlingar under årets säsong. Premiären livestreamas i STCCs nya tjänst STCC+ som du hittar här: https://plus.stcc.se

”Jag och hela teamet ser fram emot att äntligen dra igång årets tävlingssäsong. Förra året tog vi pole position och vann premiärracet, nu siktar vi på en upprepning med nya CUPRA Leon Competición” säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Den nya tävlingsbilen CUPRA Leon Competición baseras på gatbilen CUPRA Leon. Den är ombyggd och helt anpassad av CUPRA Racing i Spanien för tävlingsbanor runt om i världen. Tävlingsbilen har 340 hästkrafter, 410 Nm och väger under 1300 kg. Den har en toppfart över 250 km/h, gör 0-100 på 4,5 sekunder och har väghållning och bromskraft man bara hittar på en renodlad tävlingsbil.

Vi på CUPRA och SEAT Sverige ser fram emot ännu en STCC-säsong med mästarteamet PWR Racing. Efter totalt tre mästerskapstitlar under våra år tillsammans hoppas vi att nya CUPRAn ger en bra boost i jakten på ytterligare en SM-titel” säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA och SEAT Sverige.

Årets tävlingskalender hittar du på https://www.pwrracing.com/sv/calendar

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden – med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller – CUPRA Leon och CUPRA Formentor – på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen

CUPRA stärker sin digitala strategi med ny virtuell plattform5.11.2020 23:22:48 CETPressmeddelande

Idag visade CUPRA för första gången sin nya digitala värld. En värld som på sikt kommer att öppnas upp för alla CUPRAs kunder. Den interaktiva plattformen fungerar som en virtuell mötesplats där användarna kan skapa sin egen avatar och interagera med andra genom att prata eller chatta med dem. Tanken är att bland annat använda plattformen för konferenser, utbildningar och live konserter. En annan digital upplevelse som företaget förberett för de kommande månaderna är en TV-serie om högprestandabilar.

Med STCC-titeln inom räckhåll står CUPRA förarna med team redo inför helgens batalj8.10.2020 17:30:54 CESTPressmeddelande

SEAT Dealer Team, PWR Racing och CUPRA Leon Competitión står redo för säsongens sista batalj och avgörandet av STCC 2020. CUPRA-föraren och regerande svenska mästaren Robert Dahlgren ligger trea i mästerskapet, med mästerskapstiteln inom räckhåll. Skulle PWR Racing och Dahlgren lyckas ta hem titeln blir det den tredje förartiteln i STCC för Dahlgren, teamet och CUPRA.