CUPRA Leon Competición fortsätter jakten på SM-guld

Regerande mästaren och CUPRA-föraren Robert Dahlgren tävlar på hemmaplan i helgen. Alla i teamet är laddade och Mikaela Åhlin-Kottulinsky är redo för pallplats i sin CUPRA Leon Competición.

• Robert Dahlgren tävlar på hemmaplan i Skellefteå
  • Följ helgens race live med STCC+

Södertälje, 27-08-2020, Nya CUPRA Leon Competición gjorde Skandinavisk tävlingspremiär med PWR Racing på Karlskoga Motorstadion för snart två veckor sedan. Teamet tog då en seger med den nya bilen. Nu fortsätter jakten på SM-guldet på Skellefteå Drive Center Arena, regerande mästaren och CUPRA-föraren Robert Dahlgrens hemmabana.

”Det är en speciell känsla att tävla på hemmaplan. Förra året var det premiär på nybyggda Skellefteå Drive Center Arena och vi fick med oss en seger i bagaget. Det var en härlig känsla att knyta ihop säcken i första försöket på hemmaplan! Nu kommer vi med en helt ny bil och har en ny utmaning framför oss. Alla i teamet är preppade till max för att upprepa fjolårets bedrift.” säger Robert Dahlgren.

Teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky slutade tvåa, precis bakom Dahlgren i ett av racen i Skellefteå förra året och fulländade teamets triumf. Nu kommer hon till Skellefteå med en tuff premiärhelg i bagaget och stor beslutsamhet att sätta ordentlig fart på årets säsong.

”Jag hade en svår inledning på säsongen under förra tävlingshelgen i Karlskoga. Kvalet var bra och nya CUPRAn är riktigt snabb. Men vi fick inte med oss de resultat vi vill ha i racen. Vi har jobbat hårt för att komma tillrätta inför tävlingen i Skellefteå och alla hos PWR Racing gör ett fantastiskt jobb. Nu är jag laddad att komma ut på banan igen och slåss om pallplatser i min CUPRA Leon Competición.” säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Hela deltävlingen går av stapeln under lördagen den 29/8, det blir ett fullpackat schema för alla deltagande förare och team. Ett riktigt test av arbetskapacitet och laganda.

Förra året lockade deltävlingen en bra bit över 16.000 åskådare, men genomförs i år utan publik till följd av COVID-19. Fans kan istället följa de tre racen via STCC+ på https://plus.stcc.se

Helgens tidsschema lördag 29/8

09:30 – Fri träning 1

10:40 – Fri träning 2

13:00 – Kval 1

13:25 – Kval 2

14:45 – Race 1

16:45 – Race 2

18:15 – Race 3

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden – med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller – CUPRA Leon och CUPRA Formentor – på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.

CUPRA inviger sitt första CUPRA Garage i Europa och avslöjar sitt deltagande med ABT i Extreme E16.9.2020 09:42:54 CESTPressmeddelande

Under invigningen av Europas första CUPRA Garage avslöjade CUPRA att man går in som första bilmärke tillsammans med ABT i Extreme E-serien. En offroad racingserie med fem lopp som genomförs i extrema miljöer med ett unikt fokus på elektrifiering, hållbarhet och jämlikhet. Startskottet går i början av 2021 och svenska mästaren Mattias Ekström blir en av förarna.