CUPRA och PWR Racing siktar mot nya triumfer i premiären av TCR Scandinavia.

Premiären av TCR Scandinavia, ersättaren till vad som tidigare gick under namnet STCC, går i helgen av stapeln på Ring Knutstorp.

Södertälje, 2019-05-02.– PWR Racing - SEAT Dealer Team har tagit två mästerskapstitlar de senaste två åren och siktar mot nya triumfer denna säsong. Teamet som tävlar med CUPRA TCR, racingversionen av SEAT Leon CUPRA, har nått stora sportsliga framgångar både nationellt och internationellt. – PWR Racing - SEAT Dealer Team har tagit två mästerskapstitlar de senaste två åren och siktar mot nya triumfer denna säsong. Teamet som tävlar med CUPRA TCR, racingversionen av SEAT Leon CUPRA, har nått stora sportsliga framgångar både nationellt och internationellt.

- Den internationella tävlingssäsongen har redan dragit igång och vi har bland annat tagit pallplats redan i mästerskapspremiären av världscupen WTCR. Nu ser vi fram emot att komma igång med tävlandet även hemma i Sverige/Skandinavien, säger Daniel Haglöf, VD och WTCR-förare på PWR Racing.

I TCR Scandinavia tävlar 2017 års STCC-mästare Robert Dahlgren och Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Mikaela som under 2018 blev historisk som första och enda kvinna någonsin att vinna ett STCC-race.

- Det känns så kul att vara igång med en ny racingsäsong! Jag har längtat både efter mina teamkollegor och framförallt racingen i sig. Vinteruppehållet är bra, men det tar inte många veckor innan jag saknar känslan av att pressa min CUPRA TCR till max runt en racingbana. Målet med säsongen är såklart att nå fler pallplatser och ta nya segrar i elitklassen inom skandinavisk touring car racing, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, förare på PWR Racing.

PWR Racing - SEAT Dealer Team har tagit 39 pallplatser varav 13 segrar under totalt 33 race sedan TCR-reglementet infördes i Skandinavien. 2017 års mästare Robert Dahlgren har varit en viktig kugge i framgångsreceptet.

- Det har varit en fantastisk resa sedan jag anslöt till PWR Racing - SEAT Dealer Team 2017. Hela teamet har gjort ett fantastiskt jobb med starkt stöd från SEAT Sverige. Att inleda med att ta titeln direkt under första säsongen och sedan vinna teammästeskapet 2018 är mer än en stark prestation. Speciellt med tanke på att många av de tävlande teamen har betydligt längre bakgrund och större erfarenhet än relativt unga PWR Racing (grundades 2012). Nu längtar jag efter att jaga efter ännu fler titlar med teamet, säger Robert Dahlgren, förare på PWR Racing.

- Vi ser med spänning fram emot ännu en framgångsrik säsong i TCR för CUPRA och SEAT. Med våra starka förare på PWR/SEAT Dealer Team i kombination med våra uthålliga och snabba Cupra bilar bör vi kunna nå mycket långt. Vi lovar att bjuda på underbar racing i år. Välkomna och heja på oss! säger Per Brinkenberg, märkeschef SEAT.

2019 års TCR Scandinavia-säsong har premiär 3-4 maj på Ring Knutstorp i Skåne och avslutas med klassisk final på Mantorp Park den 4-5 oktober. Resterande kalender hittar du på http://pwrracingteam.com/#section-tavlingar-2019.

Dubbelseger för SEAT Dealer Team – PWR Racing i säsongspremiären på Ring Knutstorp6.5.2019 08:28:45 CESTPressmeddelande

Södertälje 06-05-2019 – SEAT Dealer Team - PWR Racing inledde säsongen på bästa tänkbara sätt med en en första och andraplats i premiärheatet på Ring Knutstorp. Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tagit pole position i fredagens TCR Scandinavia-kval ledde det regntunga racet från start till mål i sin CUPRA TCR. Teamkamraten Robert Dahlgren gjorde en stark uppkörning från fjärde startruta till en andraplats i mål. - Att först ta pole position och vinna direkt i premiären är verkligen en drömstart på säsongen. Jag är superglad och stolt över alla i teamet, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, TCR Scandinavia-förare i SEAT Dealer Team. I ett blött och stökigt andra tävlingsheat startade Dahlgren från tredje ruta och avancerade till P2. Han jagade sedan för seger och korsade mållinjen endast meter bakom ettan. I efterhand blev han dock bestraffad med tio sekunders tidstillägg för omkörningen till P2 och halkade därmed ner till femte plats i resultatlistan. -Situationen i heat två var i mina ögon ing

Skandinaviska mästarna PWR Racing gör premiär i helgens WTCR-tävlingar tillsammans med CUPRA Racing.5.4.2019 16:50:27 CESTPressmeddelande

Södertälje 05-04-2019 – PWR Racing står inför sin första tävlingshelg i världscupen för touring cars, WTCR – FIA World Touring Car Cup presenterad av OSCARO. Teamet kliver in i serien som regerande mästare i den skandinaviska TCR-serien tillsammans med CUPRA Racing. Sedan TCR-reglementet infördes i STCC 2017 har PWR Racing tagit 39 pallplatser, varav 13 segrar, under totalt 33 race. Men teamet är ödmjuka inför uppgiften och vet att säsongen kommer att bjuda på en brant inlärningskurva. PWR Racing har aldrig tävlat på någon av de banor som WTCR besöker under året och många av dem skiljer sig ordentligt från banorna i Skandinavien. - Jag ser verkligen fram emot årets säsong. Både mitt och teamets mål är alltid att göra bra resultat och nå pallplaceringar. Men vi har en stor uppgift framför oss och vet att vi tävlar mot flera förare och team som har betydligt mer erfarenhet med sig. Premiären blir vår första chans att mäta oss ordentligt på internationell nivå och vi kommer att göra allt