CUPRA och PWR Racing siktar mot nya triumfer i premiären av TCR Scandinavia.

Premiären av TCR Scandinavia, ersättaren till vad som tidigare gick under namnet STCC, går i helgen av stapeln på Ring Knutstorp.

Södertälje, 2019-05-02.– PWR Racing - SEAT Dealer Team har tagit två mästerskapstitlar de senaste två åren och siktar mot nya triumfer denna säsong. Teamet som tävlar med CUPRA TCR, racingversionen av SEAT Leon CUPRA, har nått stora sportsliga framgångar både nationellt och internationellt. – PWR Racing - SEAT Dealer Team har tagit två mästerskapstitlar de senaste två åren och siktar mot nya triumfer denna säsong. Teamet som tävlar med CUPRA TCR, racingversionen av SEAT Leon CUPRA, har nått stora sportsliga framgångar både nationellt och internationellt.

- Den internationella tävlingssäsongen har redan dragit igång och vi har bland annat tagit pallplats redan i mästerskapspremiären av världscupen WTCR. Nu ser vi fram emot att komma igång med tävlandet även hemma i Sverige/Skandinavien, säger Daniel Haglöf, VD och WTCR-förare på PWR Racing.

I TCR Scandinavia tävlar 2017 års STCC-mästare Robert Dahlgren och Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Mikaela som under 2018 blev historisk som första och enda kvinna någonsin att vinna ett STCC-race.

- Det känns så kul att vara igång med en ny racingsäsong! Jag har längtat både efter mina teamkollegor och framförallt racingen i sig. Vinteruppehållet är bra, men det tar inte många veckor innan jag saknar känslan av att pressa min CUPRA TCR till max runt en racingbana. Målet med säsongen är såklart att nå fler pallplatser och ta nya segrar i elitklassen inom skandinavisk touring car racing, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, förare på PWR Racing.

PWR Racing - SEAT Dealer Team har tagit 39 pallplatser varav 13 segrar under totalt 33 race sedan TCR-reglementet infördes i Skandinavien. 2017 års mästare Robert Dahlgren har varit en viktig kugge i framgångsreceptet.

- Det har varit en fantastisk resa sedan jag anslöt till PWR Racing - SEAT Dealer Team 2017. Hela teamet har gjort ett fantastiskt jobb med starkt stöd från SEAT Sverige. Att inleda med att ta titeln direkt under första säsongen och sedan vinna teammästeskapet 2018 är mer än en stark prestation. Speciellt med tanke på att många av de tävlande teamen har betydligt längre bakgrund och större erfarenhet än relativt unga PWR Racing (grundades 2012). Nu längtar jag efter att jaga efter ännu fler titlar med teamet, säger Robert Dahlgren, förare på PWR Racing.

- Vi ser med spänning fram emot ännu en framgångsrik säsong i TCR för CUPRA och SEAT. Med våra starka förare på PWR/SEAT Dealer Team i kombination med våra uthålliga och snabba Cupra bilar bör vi kunna nå mycket långt. Vi lovar att bjuda på underbar racing i år. Välkomna och heja på oss! säger Per Brinkenberg, märkeschef SEAT.

2019 års TCR Scandinavia-säsong har premiär 3-4 maj på Ring Knutstorp i Skåne och avslutas med klassisk final på Mantorp Park den 4-5 oktober. Resterande kalender hittar du på http://pwrracingteam.com/#section-tavlingar-2019.

Dubbla pallplatser för Robert Dahlgren, PWR Racing, i Skellefteå - succé på hemmaplan i sin CUPRA TCR.17.6.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Skellefteå 2019-06-17 – Robert Dahlgren gjorde succé på hemmaplan Skellefteå. Dubbla pallplatser och överlägsen seger i andra heatet, från tredje plats på gridden. Bredvid på pallen slog teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky in sig på P2, en oerhört stark prestation i sin CUPRA TCR från sjätte startruta. - Det här känns så obeskrivligt skönt. Jag saknar verkligen ord. Att vinna det avslutande heatet, framför hemmapubliken på Skellefteå Drivecenter, det saknar nästintill motstycke. Ett enormt tack till alla som besökt helgens tävlingar och tack till alla som arbetat extremt hårt för att få ihop den här arenan och arrangemanget. Tack till SEAT Dealer Team och alla partners som gör en sån här seger möjlig, säger Robert Dahlgren. Hemmaföraren Robert Dahlgren visade tidigt prov på mängder med fart i sin CUPRA TCR. P1 med marginal i fredagens alla tre testpass bådade gott inför kvällens kval. Där tog dock dominansen slut och Dahlgren fick nöja sig med P2 i solnedgången på Drivecenter Arena.

Inför Midnattssolsloppet i Skellefteå13.6.2019 16:18:19 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-06-13. - SEAT Dealer Team - PWR Racing rullar mot årets nytillskott i tävlingskalendern med mästerskapsledning i bagaget. Midnattssolsloppet på Skellefteå Drivecenter är platsen för årets tredje batalj i TCR Scandinavia, hemmarace för mästerskapsledaren Robert Dahlgren. Det var fantastiskt att ta över mästerskapsledningen förra racet i Anderstorp. Att nästa race är mitt första på hemmaplan någonsin gör inte saken sämre. Jag ser fram emot en folkfest här hemma i Skellefteå och målet är solklart, att bjuda publiken på en utökad mästerskapsledning, säger Robert Dahlgren. Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade en motigare tävlingshelg på Anderstorp och tappade några placeringar i mästerskapstabellen. Men hon och teamet visade prov på bra fart i sina CUPRA TCR under helgen, något som bådar gott inför kommande helg. Vi var snabba på Anderstorp, men lyckades inte ta det hela vägen in i kaklet. Jag har full tilltro till vår kapacitet och ser verkligen fram emot en ny tävlingshelg, säge

Dahlgren och SEAT Dealer Team nya mästerskapsledare.3.6.2019 10:02:21 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-06-03. - Årets andra deltävling i TCR Scandinavia (tidigare STCC) avgjordes i helgen på Anderstorp Raceway i Småland. Robert Dahlgren och SEAT Dealer Team - PWR Racing visade direkt vart skåpet skulle stå genom att vara snabbast under båda träningspassen och kvalet. Från pole position tog han målflagg som etta i det första heatet och lyckades sedan manövrera sin CUPRA TCR från P8 till P5 i det andra heatet med omvänd startordning. - Jag har känt mig bekväm med min CUPRA TCR ända sedan det första träningspasset och lyckades ta pole position trots att det inte var ett helt perfekt varv. Det säger en hel del om hur pass snabba vi varit i helgen. Jag är grymt glad över att vi också lyckades konvertera den speeden till bra resultat i racen och mästerskapsledning. Nu längtar jag verkligen efter nästa deltävling på hemmaplan i Skellefteå, det kommer att bli riktigt mäktigt, säger Robert Dahlgren. Mikaela Åhlin-Kottulinsky var också med tidigt och slogs i toppen på Anderstorp R