CUPRA stärker sin digitala strategi med ny virtuell plattform
Idag visade CUPRA för första gången sin nya digitala värld. En värld som på sikt kommer att öppnas upp för alla CUPRAs kunder. Den interaktiva plattformen fungerar som en virtuell mötesplats där användarna kan skapa sin egen avatar och interagera med andra genom att prata eller chatta med dem. Tanken är att bland annat använda plattformen för konferenser, utbildningar och live konserter. En annan digital upplevelse som företaget förberett för de kommande månaderna är en TV-serie om högprestandabilar.

- På sikt kommer den spanska biltillverkaren att öppna den virtuella plattformen för alla sina kunder
- Fler än 600 CUPRA Masters har redan genomgått utbildning på plattformen
- I CUPRAs digitala strategi ingår också en plattform för live-konserter med populära artister
- Dessutom är CUPRA medproducent för en TV-serie om högprestandabilar som kommer att visas på en on-demand videoplattform
Martorell, Spanien, 5 november 2020, I samband med lanseringen av det nya modellprogrammet, presenterade CUPRA i dag en digitaliseringsstrategi som företaget kommer att implementera inom alla affärsområden. Som spjutspets för denna åtgärdsplan har den spanska biltillverkaren skapat en virtuell plattform kallad ”CUPRA e-Garage in Cape Formentor”.
Internetplattformen, som man utvecklat i samarbete med Barcelona-baserade Mediapro Group och innovationstjänstföretaget Visyon, är en virtuell mötesplats där användarna kan skapa sin egen avatar och interagera med andra genom att prata eller chatta med dem.
Denna digitala värld återskapar de CUPRA specifika platser som finns runt om i världen och är virtuellt placerad på den natursköna udden på Mallorca som inspirerade till skapandet av företagets första helt egenutvecklade modell, Formentor. Här kan besökarna utforska CUPRAs modeller och bekanta sig närmare med lifestyle-kollektioner och annat innehåll. Den virtuella platsen har också en egen konferenslokal där man kommer kunna följa företagets presentationer live.
”CUPRA är ett modernt bilmärke, skapat på 2000-talet, och som barn av digitalåldern tar det hjälp av teknik för att sätta människor och känslor i fokus för sin strategi. Med våra nya modeller har vi möjlighet att vända oss till en bredare publik på ett annorlunda sätt. I det här sammanhanget, markerar CUPRA e-Garage i Cape Formentor starten på vår resa för att skapa nya digitala upplevelser. Vårt mål är att göra denna plattform till en mötesplats för ”CUPRA Tribe”. Därför kommer den i framtiden att stå öppen för alla våra kunder runt om i världen”, förklarade Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling på CUPRA.
Nya digitala initiativ
Vid den interaktiva presskonferens som hölls på den virtuella plattformen, berättade olika ledare inom företaget om de spännande projekt som ingår i CUPRAs digitala strategi. Marknadsföringschefen, Ignasi Prieto, avslöjade att företaget håller på att utveckla en plattform för direktsändning av konserter. Här kommer musikälskare att kunna interagera med sina favoritartister och ha tillgång till exklusivt material. En annan digital upplevelse som företaget förberett för de kommande månaderna är en TV-serie om högprestandabilar. Programmet, som CUPRA varit med att producera, kommer att kunna ses på en on-demand videoplattform.
Prieto meddelade också att märkesambassadörerna, t.ex. Marc ter Stegen, Mattias Ekström och Fernando Belasteguín, är näst på tur att ansluta sig till företagets virtuella värld och få sina egna avatarer.
CUPRA Master Convention
Den 28 oktober, stod CUPRA e-Garage i Cape Formentor som värd för företagets första CUPRA Master Convention. Här sammanstrålade 600 CUPRA Masters från 35 olika länder virtuellt för att delta i en specialistutbildning för CUPRA-försäljare. Som chefen för Network Development and Customer Experience, Khaled Soussi, förklarade, använde sig företaget här av teknik och ett gaming-liknande upplägg för att skapa en interaktiv utbildning. Under kursen fick CUPRA Masters lära sig om märkets strategi direkt från experter på företaget och också testa sina kunskaper i en spännande utslagstävling, allt från sitt eget hem.
Efter öppnandet av Europas första ”CUPRA Garage” (i Hamburg), har den spanska biltillverkaren fortsatt att skapa ett exklusivt distributionsnätverk med nya, flexibla format som sträcker sig längre än bara traditionella återförsäljarhallen. CUPRA expanderar sitt nätverk till att i slutet av året omfatta ca 520 ”CUPRA Specialists”, samtidigt som man rekryterar ännu fler CUPRA Masters.
Nyckelord
Kontakter
Susanne KarlssonPR ansvarig
Tel:070-5086911susanne.karlsson@seat.seBilder






Dokument
Om
CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden, med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller, CUPRA Leon och CUPRA Formentor, på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.
CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.
Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.
Följ CUPRA Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige
Fem stjärnor för CUPRA Formentor i Euro NCAPs striktare säkerhetstester3.3.2021 11:58:05 CET | Pressmeddelande
CUPRA Formentor får mycket höga betyg i alla Euro NCAPs testkategorier: skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem, sammanlagt ger det högsta säkerhetsbetyg, fem stjärnor.
CUPRA firar treårsjubileum och går in i en ny era med CUPRA Born22.2.2021 15:28:51 CET | Pressmeddelande
Med sex plug-in hybridversioner och den första 100% elektriska modellen någonsin, CUPRA Born, visar CUPRA att elektrifiering och prestanda är en perfekt kombination.
CUPRA Formentor e-HYBRID ett fulladdat nytillskott i elektrifieringsoffensiven17.2.2021 08:48:12 CET | Pressmeddelande
CUPRA fortsätter på temat elektrifierad körglädje och släpper nu inte mindre än två plug-in Hybrider samtidigt. CUPRA Formentor VZ e-Hybrid på 245 hk och CUPRA Formentor e-Hybrid på 204 hk.
CUPRA ingår samarbete med PDL Group8.2.2021 16:04:16 CET | Pressmeddelande
CUPRA tar ytterligare ett stort steg för att stärka sin närvaro inom Svensk padel genom att ingå partnerskap med PDL Group, ett av Sveriges ledande varumärken inom sporten.
CUPRA Formentor VZ5, extrem prestanda för entusiaster4.2.2021 19:59:47 CET | Pressmeddelande
Den 22 februari firar CUPRA tre år som självständigt varumärke, då passar man också på att presentera ett riktigt krutpaket till nyhet.
CUPRA Formentor - en av de sju nominerade till Årets Bil 20218.1.2021 13:11:55 CET | Pressmeddelande
Den första mars i år utses vinnaren av Årets Bil 2021 och CUPRA Formentor är en utmanare bland de sju finalisterna. Juryn som utser vinnaren av den prestigefyllda utmärkelsen består av 60 erkända motorjournalister från 23 länder i Europa.
CUPRA ingår partnerskap med Svenska Padelförbundet17.12.2020 15:02:36 CET | Pressmeddelande
Målsättningen är att tillsammans utveckla padel på den svenska marknaden med stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten. CUPRA blir också huvudsponsor till Swedish Padel Tour och partner till det svenska landslaget.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum