CUPRA Sverige

CUPRA stärker sin digitala strategi med ny virtuell plattform

Dela
Idag visade CUPRA för första gången sin nya digitala värld. En värld som på sikt kommer att öppnas upp för alla CUPRAs kunder. Den interaktiva plattformen fungerar som en virtuell mötesplats där användarna kan skapa sin egen avatar och interagera med andra genom att prata eller chatta med dem. Tanken är att bland annat använda plattformen för konferenser, utbildningar och live konserter. En annan digital upplevelse som företaget förberett för de kommande månaderna är en TV-serie om högprestandabilar.
CUPRAs virtuella plattform öppnar möjligheter att mötas digitalt.
CUPRAs virtuella plattform öppnar möjligheter att mötas digitalt.
  • På sikt kommer den spanska biltillverkaren att öppna den virtuella plattformen för alla sina kunder
  • Fler än 600 CUPRA Masters har redan genomgått utbildning på plattformen
  • I CUPRAs digitala strategi ingår också en plattform för live-konserter med populära artister
  • Dessutom är CUPRA medproducent för en TV-serie om högprestandabilar som kommer att visas på en on-demand videoplattform

Martorell, Spanien, 5 november 2020, I samband med lanseringen av det nya modellprogrammet, presenterade CUPRA i dag en digitaliseringsstrategi som företaget kommer att implementera inom alla affärsområden. Som spjutspets för denna åtgärdsplan har den spanska biltillverkaren skapat en virtuell plattform kallad ”CUPRA e-Garage in Cape Formentor”.

Internetplattformen, som man utvecklat i samarbete med Barcelona-baserade Mediapro Group och innovationstjänstföretaget Visyon, är en virtuell mötesplats där användarna kan skapa sin egen avatar och interagera med andra genom att prata eller chatta med dem.

Denna digitala värld återskapar de CUPRA specifika platser som finns runt om i världen och är virtuellt placerad på den natursköna udden på Mallorca som inspirerade till skapandet av företagets första helt egenutvecklade modell, Formentor. Här kan besökarna utforska CUPRAs modeller och bekanta sig närmare med lifestyle-kollektioner och annat innehåll. Den virtuella platsen har också en egen konferenslokal där man kommer kunna följa företagets presentationer live.

”CUPRA är ett modernt bilmärke, skapat på 2000-talet, och som barn av digitalåldern tar det hjälp av teknik för att sätta människor och känslor i fokus för sin strategi. Med våra nya modeller har vi möjlighet att vända oss till en bredare publik på ett annorlunda sätt. I det här sammanhanget, markerar CUPRA e-Garage i Cape Formentor starten på vår resa för att skapa nya digitala upplevelser. Vårt mål är att göra denna plattform till en mötesplats för ”CUPRA Tribe”. Därför kommer den i framtiden att stå öppen för alla våra kunder runt om i världen”, förklarade Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling på CUPRA.

Nya digitala initiativ
Vid den interaktiva presskonferens som hölls på den virtuella plattformen, berättade olika ledare inom företaget om de spännande projekt som ingår i CUPRAs digitala strategi. Marknadsföringschefen, Ignasi Prieto, avslöjade att företaget håller på att utveckla en plattform för direktsändning av konserter. Här kommer musikälskare att kunna interagera med sina favoritartister och ha tillgång till exklusivt material. En annan digital upplevelse som företaget förberett för de kommande månaderna är en TV-serie om högprestandabilar. Programmet, som CUPRA varit med att producera, kommer att kunna ses på en on-demand videoplattform.

Prieto meddelade också att märkesambassadörerna, t.ex. Marc ter Stegen, Mattias Ekström och Fernando Belasteguín, är näst på tur att ansluta sig till företagets virtuella värld och få sina egna avatarer.

CUPRA Master Convention
Den 28 oktober, stod CUPRA e-Garage i Cape Formentor som värd för företagets första CUPRA Master Convention. Här sammanstrålade 600 CUPRA Masters från 35 olika länder virtuellt för att delta i en specialistutbildning för CUPRA-försäljare. Som chefen för Network Development and Customer Experience, Khaled Soussi, förklarade, använde sig företaget här av teknik och ett gaming-liknande upplägg för att skapa en interaktiv utbildning. Under kursen fick CUPRA Masters lära sig om märkets strategi direkt från experter på företaget och också testa sina kunskaper i en spännande utslagstävling, allt från sitt eget hem.

Efter öppnandet av Europas första ”CUPRA Garage” (i Hamburg), har den spanska biltillverkaren fortsatt att skapa ett exklusivt distributionsnätverk med nya, flexibla format som sträcker sig längre än bara traditionella återförsäljarhallen. CUPRA expanderar sitt nätverk till att i slutet av året omfatta ca 520 ”CUPRA Specialists”, samtidigt som man rekryterar ännu fler CUPRA Masters.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

CUPRAs virtuella plattform öppnar möjligheter att mötas digitalt.
CUPRAs virtuella plattform öppnar möjligheter att mötas digitalt.
Ladda ned bild
Bland annat kan besökarna utforska CUPRAs modeller och titta närmare på CUPRAs lifestyle-kollektion.
Bland annat kan besökarna utforska CUPRAs modeller och titta närmare på CUPRAs lifestyle-kollektion.
Ladda ned bild
CUPRA expanderar sitt nätverk, i slutet av året omfattar nätverket ca 520 st ”CUPRA Specialists”.
CUPRA expanderar sitt nätverk, i slutet av året omfattar nätverket ca 520 st ”CUPRA Specialists”.
Ladda ned bild
Den virtuella platsen har också en egen konferenslokal där man kommer kunna följa företagets presentationer live.
Den virtuella platsen har också en egen konferenslokal där man kommer kunna följa företagets presentationer live.
Ladda ned bild
Vårt mål är att göra denna plattform till en mötesplats för ”CUPRA Tribe” sa Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling på CUPRA.
Vårt mål är att göra denna plattform till en mötesplats för ”CUPRA Tribe” sa Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling på CUPRA.
Ladda ned bild
CUPRAs marknadsföringschef, Ignasi Prieto, avslöjade att företaget planerar både en ny TV-serie och direktsändning av konserter från den digitala plattformen.
CUPRAs marknadsföringschef, Ignasi Prieto, avslöjade att företaget planerar både en ny TV-serie och direktsändning av konserter från den digitala plattformen.
Ladda ned bild

Dokument

Om

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden, med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller, CUPRA Leon och CUPRA Formentor, på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye